Kutatók rájöttek, a cápabőrt sebgyógyításra is használhatnánk

A kutatók, valamint a biogyógyászat és a biotechnológia területén dolgozó szakemberek már régóta érdeklődnek a cápabőr lehetséges terápiás előnyei iránt. Annak ellenére, hogy a cápabőrnek nincs varázslatos gyógyító tulajdonsága, a cápák biológiája számos kutatás tárgyát képezte, hogy megvizsgálják a cápabőr lehetséges felhasználását a sebgyógyításban és a szövetek regenerációjában – számolt be a Liner.

A Journal of Molecular Sciences című tudományos folyóiratban publikált tanulmány kutatói vállalkoztak arra, hogy e gyógyító tulajdonságokat alaposabban megvizsgálják annak érdekében, hogy kiderüljön, lehetne-e ténylegesen alkalmazni az orvosi termékekben – írták.

A cápabőr iránti masszív érdeklődés egyik oka ama tény, hogy egyes cápafajok bőréről megállapították, hogy természetes antibakteriális tulajdonságokkal rendelkezik. E tulajdonságok csökkenthetik a sebfertőzés esélyét azáltal, hogy megakadályozzák vagy gátolják a veszélyes baktériumok szaporodását a bőr felszínén – írta a lap.

A cápabőrhöz hasonló textúrákat már korábban is alkalmaztak olyan sebkötszerek és gyógyászati termékek kifejlesztésére, amelyek csökkentett baktériumtelepítéssel és fokozott szövetregeneráló tulajdonságokkal rendelkeznek, ahhoz azonban, hogy megértsük az ezen antibakteriális tulajdonságok hátterében álló mechanizmusokat, s megvizsgáljuk a lehetséges alkalmazásukat további antimikrobiális, gyógyászati célú anyagok létrehozásában, további vizsgálatokra van szükség – írják.

A kutatás fő célja ugyanis a cápabőrt más fajoktól megkülönböztető mögöttes mechanizmusok és jellemzők megértése volt, valamint a lehetséges felhasználási lehetőségek vizsgálata a gyógyászatban és más biomedikális iparágakban – tették hozzá.