Titokban új lopakodót fejlesztett az USA

Az amerikai légierő új, szigorúan titkos nukleáris képességű lopakodó bombázója, a B–21 Raider péntek reggel végrehajtotta első repülését, közel egy évvel azután, hogy a több millió dolláros repülőgépet bemutatták a nyilvánosságnak – az időzítés valószínűleg nem a véletlen műve, tekintve a mostanában ismét fellángolt izraeli–palesztin konfliktust és az elhúzódó ukrán-orosz háborút.

Pénteken kora reggel kerültek ki az első fényképek és videók az internetre, amelyeken egy B–21-es bombázó gurul a légierő 42-es üzemének kifutópályáján a kaliforniai Palmdale-ben, majd később a levegőbe emelkedik. A légierő szóvivője megerősítette, hogy a B–21-es megkezdte a repülési teszteket.

A videókon látható, amint a B–21 Raider lassan elszáll Palmdale felett. A gép repülését nem a légierő tette közzé – szabadúszó és légi fotósok dokumentálták az eseményt. A fejlesztés sokáig teljes titokban folyt, a bombázót csak 2022 decemberében mutatták be a nyilvánosságnak, és futurisztikus kinézete miatt akár még idegen űrhajónak is nézhetnénk:

Object box

A Northrop Grumman által kifejlesztett B–21-es hagyományos bombák és rakéták, valamint nukleáris lőszerek szállítására is alkalmas, jelentős szerepet fog játszani az amerikai nukleáris triász – a repülőgépek, szárazföldi rakéták és tengeralattjárók nukleáris töltetek szállítására alkalmas kombinációja – modernizálásában. Az amerikai fegyvertechnológiai óriásvállalat még 2015-ben írta alá a repülőgép megtervezésére és gyártására vonatkozó szerződést a légierővel.

A B–21-es számos technológiai részletét és paraméterét nem hozták nyilvánosságra, ám a légierő egyik adatlapja szerint a B–21-est „úgy tervezték, hogy alkalmas legyen pilóta nélküli vagy pilóta által irányított műveletekre”, ami azt tükrözi, hogy az amerikai hadsereg egyre nagyobb mértékben támaszkodik a pilóta nélküli repülőgépekre – kérdés, hogy a technológia fejlődésével még egyáltalán meddig lesz szükség pilótákra.

A Pentagon jelenleg 100 darab B–21-es építését tervezi – egy-egy bombázó átlagos egységköltsége 700 millió dollár körül van, így a várhatóan 2027-ig teljesítendő program végső költsége mintegy 20 milliárd dolláros összeg lesz.

Elolvasom a cikket