MH/MTI
2023. december 5. kedd. 16:38
A szlovákiai fuvarozók pénteken kezdtek – eredetileg határozatlan időre meghirdetett – blokádot, mert úgy vélik, hátrányos helyzetbe kerültek az ukrán fuvarozókkal szemben, ezért azt követelik, hogy az Európai Bizottság (EB) azonnali hatállyal vezesse vissza az ukrán járművekre vonatkozó szállítmányozási engedélyek alkalmazását, amelyeket az EB az ukrajnai konfliktus kezdetén törölt el.
Az UNAS keddi bejelentésére azt követően került sor, hogy az uniós Miniszterek Tanácsának ülésén Brüsszelben tartózkodó szlovák közlekedési miniszter, Jozef Ráz hétfőn este a szlovák hírügynökségnek nyilatkozva bejelentette: bár Brüsszelben előterjesztették a fuvarozók panaszát, a Miniszterek Tanácsa „semmilyen választ nem adott”. A szlovák miniszter elmondta: Lengyelország előterjesztett egy javaslatot, amely az ukrán járművekre vonatkozó – az EB által eltörölt – szállítmányozási engedélyek rendszerének újraértékelését célozta. Ezt a javaslatot a visegrádi négyek csoportjából Szlovákia és Magyarország támogatta, ugyanakkor Csehország semleges álláspontra helyezkedett. Ugyancsak támogató álláspontra helyezkedett a három balti állam, de több olyan ország volt, amely kifejezetten ellenezte az indítványt, és „az Ukrajna irányába kifejezendő szolidaritás szükségességét” hangoztatta – mondta Jozef Ráz.
Az UNAS az ukrán fuvarozók számára bevezetett uniós könnyítéssel kapcsolatban azt hangsúlyozza, hogy a szállítmányozási engedélyek rendszerének eltörlésével az EB teljesen ellehetetlenítette a szlovákiai és más kelet- és közép-európai fuvarozókat. Ugyanezen okból lengyel fuvarozók már hetekkel korábban blokádba kezdtek a lengyel-ukrán határon, ehhez a megmozduláshoz csatlakoztak a szlovák fuvarozók a múlt héten. A pénteken megkezdett kamionosblokád következtében a Felsőnémeti határátkelő előtt hétfőn este már 20 kilométer hosszú kamionsor állt, és a kamionosoknak azzal kellett számolniuk, hogy 4-5 napig tart majd, amíg átjutnak a határon. A személygépkocsi-forgalom áthaladása folyamatos volt.