Fennáll azonban a kockázata annak, hogy ezek közül némelyek csupán kozmetikai finomítások. Ez persze nemcsak a kiskereskedelemben van így, hanem minden projektnél ügyelni kell arra, hogy valódi üzleti értéket teremtsen. Erősíti-e például a beruházás a vásárlói hűséget, növeli-e az eladásokat?
Attól, hogy valami jól néz ki, még nem lesz sikeres. A mesterséges intelligencia tényleg ösztönzi az eladásokat, ha e-mailt küld az adott közösségi csoporthoz tartozó embereknek? A ChatGPT egyszerűen átveszi a humán értékesítők szerepét, vagy valóban valami újat csinál?
A vezető szerep megtartásáért folytatott küzdelemben egyesek talán szem elől tévesztik, hogy mi az, ami valóban érdemi hatást gyakorol a kiskereskedelemre, és nem csupán új és tetszetős.
Az MI-alapú kiskereskedelem három dobogósa 2024-ben
Szerencsére most már láthatjuk az MI gyakorlati értékének első jeleit a kiskereskedelemben. Szerintem a következő témák lesznek 2024-ben dobogósok.
1. A vásárlási döntések mély megértése
Mi történik, amikor a vásárló végigsétál az üzleten? A kiskereskedők valószínűleg már régóta töprengenek ezen a kérdésen. A múlt században sokat dolgoztak ennek kiderítésén pszichológusok, vásárlói interjúk és felmérések segítségével.
A vásárlási döntések megértésének ezek a módszerei mai mércével mérve meglehetősen kezdetlegesnek tűnnek. Pszichológust küldeni a boltba a vásárlási szokások felmérésére nagyon időigényes dolog, ráadásul így csak néhány valós esetet és sztorinak jól hangzó példát lehet megvizsgálni. A fogyasztói felmérések során maguk az emberek számolnak be arról, hogy szerintük, mit csináltak – általában jóval az esemény után. Ezekkel a korlátozott eszközökkel-módszerekkel a kiskereskedők nem tudták elérni a valódi információszerzéshez szükséges mintanagyságot és objektivitást.
A MI-alapú videóelemzés megváltoztatja a helyzetet. A világ legnagyobb kiskereskedői ma már érzékelőket használnak az emberi gesztusokhoz társuló viselkedés megértésére az üzletekben. A mesterséges intelligencia a számítógépes látás segítségével több ezer ember-termék interakciót tud nyomon követni, így a kiskereskedők elemezhetik, számszerűsíthetik és előre jelezhetik, mi fog történni, amikor egy vásárló végigböngész egy gondolát, kinyújtja a kezét, levesz valamit a polcról, visszateszi, megnéz valami mást, majd vásárol.
Ezt a témát még soha nem elemezték ilyen nagy tömegben, így a gyártóknak és a kiskereskedőknek korábban esélyük sem volt a vásárlói döntéshozatal megértésére. Egyszerűen nem volt meg hozzá a megfelelő technológia. Az MI azonban megnyitja előttük a lehetőséget.
2. Személyzettel szembeni visszaélések és kiskereskedelmi bűnözés
Vitathatatlan, hogy egyes vásárlók bolti viselkedése jelentős problémákat okoz.
A Target Corp 2023. májusi pénzügyi kimutatása alapján az eltűnt készletek több mint 500 millió dollárral csökkentették a vállalat nyereségességét 2022-hez képest. Brian Cornell vezérigazgató szerint az Egyesült Államok hetedik legnagyobb kiskereskedelmi vállalata keményen küzd a lopás és a szervezett kiskereskedelmi bűnözés ellen. „Ez égető kérdés, nemcsak a Target, hanem a kiskereskedelmi ágazat egésze számára” ؘ- hangsúlyozta.
Az Egyesült Királyság kiskereskedelmi szakszervezete, az USDAW közzétett egy felmérést a személyzettel szembeni visszaélésekről. A 3500 kiskereskedelmi alkalmazott bevonásával végzett vizsgálatból kiderült, hogy 90%-uknak volt már része szóbeli bántalmazásban, 64%-ukat fenyegette már meg vásárló, 12%-ukat pedig fizikailag bántalmazták.
A helyzet annyira rossz, hogy egyes kiskereskedelmi cégek kivonulnak a különösen súlyosan érintett városi területekről. A Target például kilenc üzletet zárt be a San Francisco-öböl környékén, Portlandben, Seattle-ben és New Yorkban.
Az MI-alapú számítógépes látás itt is értékes segítséget kínál, mivel képes elemezni a cselekvéseket, felismerni a potenciális lopást, illetve előre jelezni a visszaélésekhez vezető viselkedést – ráadásul rögzíteni is tudja mindezt.
3. Önkiszolgáló kasszáknál elkövetett lopás
Az önkiszolgáló kasszáknál elkövetett lopás a készletcsökkenés problémakörének egyik alcsoportja, és egyre nagyobb gondot jelent a kiskereskedők számára. Előfordul, hogy a vásárlók drága árucikkeket olcsóbbként olvasnak be, vagy egyáltalán nem húznak le bizonyos termékeket.
A kanadai CBC televízió 2023. júliusi riportjában például Tom Doyle, az ontariói kiskereskedelmi üzletek civil ruhás nyomozója elmondta, hogy gyakran kapja rajta az embereket, hogy szelektíven olvassák be a termékeket az önkiszolgáló pénztárgépeknél. „A narancsot beolvassák, de a steaket egyenesen a bevásárlószatyorba teszik… Olyan is előfordul, hogy 200 dollár értékű élelmiszer van náluk, de csak 50 dollárt fizetnek.”
Az MI-alapú számítógépes látás képes felismerni az ilyen és ehhez hasonló lopásokat, például ha egy drága árucikknél egy olcsóbb tétel vonalkódját olvassák be.
Bár még gyerekcipőben jár, az MI kiskereskedelmi alkalmazása 2024-ben már valódi üzleti értéket fog teremteni, különösen a vásárlók döntéseinek megismerése, valamint a lopások és a személyzettel szembeni visszaélések megakadályozása terén. A siker azonban attól függ, hogy a kiskereskedelmi cégek felelősségteljesen alkalmazzák-e ezt a hatékony technológiát – arra hogy valóban megismerjék a vásárlóikat, és ne csupán felügyeljék őket. A jövő azoké, akik megtalálják e két dolog között a kényes egyensúlyt.
Szeretne többet megtudni arról, hogyan alkalmazza a Fujitsu az MI-t a kozmetikai finomításokon túlmutató kiskereskedelmi fejlesztésekben? Találkozzunk január 14. és 16. között a New York-i Javits Centerben, az NRF 2024 kiállítás 5203-as standján!