Megvalósítási szakaszba léphet a Digitális Állampolgárság Program

MH/MTI
2023. december 22. péntek. 20:53

Az elektronikus ügyintézés szintet lép, így a jövőben az ügyintézés-központú működés helyett az állampolgárok élethelyzeteihez igazodnak majd a különböző állami szolgáltatások.

A KTK felidézte, hogy a kormány 2022 decemberében fogadta el a Nemzeti Digitális Állampolgárság Programot. Az elmúlt időszakban megkezdődött a jogszabályi környezet kialakítása, megtörtént az online felületek értékelése és a felhasználói szokások felmérése, valamint a technológiai és szolgáltatási sztenderdek kialakítása – tették hozzá.

A most megjelent jogszabály szerint a digitális személyiadattárca-szolgáltatás, az eAláírás és az eAzonosításszolgáltatás 2024. szeptember 1-jétől indulhat el – áll a közleményben, amely szerint a felhasználók mobilalkalmazás segítségével igazolhatják majd a személyazonosságukat, az elektronikus aláírással pedig egyszerűsödik a dokumentumok aláírása.

Ismertették továbbá, hogy 2025-ben bevezetik a hozzájárulás alapú adatszolgáltatást, így az állampolgárok digitális azonosítással léphetnek majd be egyes piaci szolgáltatók ügyintézési felületeire is. 2026-ban az ePosta, az eDokumentumkezelés és az eFizetés szolgáltatás indulhat el – tudatták.

A központ beszámolt arról is, hogy az új mobilalkalmazást az Európai Uniós eIDas 2 rendeletnek megfelelően alakítják ki: minden állampolgárnak egységesen alkalmazható, egyedi azonosítója lesz, így lehetővé válik az információk pontos és zökkenőmentes áramlása.

„A fejlesztés alapelve, hogy minden, az állammal kapcsolatos adatnak az állampolgár a tulajdonosa, ezért az állampolgár rendelkezik arról, hogy adatait felhasználhatják-e” – fogalmaztak, megjegyezve: az alkalmazás használata önkéntes lesz, a megszokott ügyintézési lehetőségek továbbra is elérhetőek maradnak.

Elolvasom a cikket