Ez a közös a tehetséges kutyákban

Egy korábbi tanulmányukban a kutatók megállapították, hogy csak nagyon kevés kutya képes megtanulni a tárgyak, főként kutyajátékok nevét. A kutatók szerették volna jobban megérteni ezt a jelenséget, ezért több olyan kutyát kerestek, amelyek rendelkeznek ezzel a képességgel. 2020-ban közösségimédia-kampányt indítottak, és közvetítették a szótanuló kutyákkal végzett kísérleteiket abban a reményben, hogy több ilyen kutyát találnak.

„Ez egy úgynevezett Citizen Science-projekt volt, vagyis a nyilvánosság bevonásával közösségi tudományos kutatás zajlott” – magyarázza a kutatás folyamatát dr. Claudia Fugazza, a kutatócsoport vezetője. „Ha egy kutyatulajdonos megkeresett minket, mert úgy vélte, hogy a kutyája ismerte a játékok nevét, megkértük, hogy egy adott módszer segítségével tesztelje le kutyája képességét, és küldje el nekünk a tesztről készült videót.”

A kutatók ezután online találkozót tartottak a gazdákkal, hogy ellenőrzött körülmények között figyeljék meg, vajon valóban tudja-e a kutya a játékai nevét. A gazdáknak e mellett egy kérdőívet is ki kellett tölteniük a kutyák előéletével kapcsolatosan.

„A kérdőívben a gazdákat kutyájuk felkészültségéről, életkörülményeiről kérdeztük, és kíváncsiak voltunk a kutyák nevelésével és kiképzésével kapcsolatos tapasztalataikra, valamint arra, hogy miképp tanulta meg a kutya a játékai nevét” – magyarázza dr. Andrea Sommese, a tanulmány társszerzője.

A kutatók 9 országból 41 kutyát gyűjtöttek össze, többek között az Egyesült Államokból, az Egyesült Királyságból, Brazíliából, Kanadából, Norvégiából, Hollandiából, Spanyolországból, Portugáliából és Magyarországról. A témával kapcsolatos korábbi tanulmányokban border collie-k vettek részt. Így, bár a tárgyi címkék tanulása még a border collie-k esetében is nagyon ritka, nem volt meglepő, hogy a jelenlegi vizsgálatban részt vevő kutyák közül sokan (56 százalék) szintén ehhez a fajtához tartoztak.

Két pomerániai törpespitznél, egy pekingi palotakutyánál, egy si-cunál, egy corginál, egy uszkárnál és néhány nem fajtiszta kutyánál is kimutatták a játéknevek tanulásának képességét.

Meglepő módon a legtöbb tulajdonos arról számolt be, hogy nem szándékosan tanították meg kutyáiknak a játékneveket, hanem a kutyák spontán, a gazdákkal való játék során, maguktól jöttek rá arra, hogy egy-egy játéknak mi a neve – mondja Shany Dror, a kutatás vezetője.

A vizsgálatban részt vevő tulajdonosok túlnyomó többségének nem is volt tapasztalata a kutyakiképzésben, és a kutatók nem találtak összefüggést a tulajdonosok tapasztalata és a kutyák azon képessége között, hogy a nevek hallatán a megfelelő játékokat válasszák ki.

„Korábbi tanulmányainkban kimutattuk, hogy ezek a szótanuló kutyák nagyon gyorsan tanulnak meg új tárgyneveket” – magyarázza Dror. „Így nem meglepő, hogy amikor a kutyákkal elvégeztük a tesztet, a kutyák által ismert játékok átlagos száma már 29 volt, de amikor közzétettük az eredményeket, a tulajdonosok több mint ötven százaléka arról számolt be, hogy kutyájuk már több mint száz játéknévből álló szókincset sajátított el.”

„Mivel a szótanuló kutyák nagyon ritkák, eddig csak anekdoták voltak a hátterükről” – magyarázza Miklósi Ádám professzor, az ELTE Etológia Tanszék vezetője és a tanulmány társszerzője. „A tárgynevek megtanulásának ritka képessége az első dokumentált esete a tehetségnek egy nem emberi fajnál. A tanulmányban dokumentált, viszonylag nagy számú egyed segít azonosítani a kutyák közös jellemzőit, és egy lépéssel közelebb visz bennünket egyedülálló képességük megértéséhez.”

Elolvasom a cikket