A Box office listák szerelmesei idén bizonyára igencsak nagyot néztek, mert az év végi lista teljesen máshogy alakult, mint ahogy azt az elmúlt években megszokhattuk.
A legjobban teljesítő szuperhősfilm is csak 4. lett a listán, a műfaj elkezdte a kifulladás jeleit mutatni: a DC filmjei mind megbuktak, legutóbb az Aquaman és az elveszett királyság távozott méltatlanul, de a Marvelnél is van ok az aggodalomra, a Hangya 3. része után a Marvelek a stúdió leggyengébb eredményét produkálta. Ennek ellenére a szuperhősök még jó ideig velünk maradhatnak, a Marvel is elkezdte gatyába rázni önmagát:
Ez az év a Barbenheimer jelenségről szólt, a Margot Robbie által életre keltett Barbie 1.44 milliárd dollárt termelt, az Oppenheimer 952 milliót, közéjük pedig Super Mario rajzfilmes játékadaptációja került a maga 1.36 milliárdos globális összbevételével. Egész biztosan nem sokan fogadtak volna erre a dobogóra.
Igen ám, de az év vége felé érkezett egy meglepő adat a Netflixtől, ami kicsit új megvilágításba helyezi az év meglepetéssikereit. A streamingóriás ugyanis évente kétszer közli a legnézettebb sorozatai és filmjei listáját, amit idén Jennifer Lopez akciófilmje, az Anya vezet.
Az Anyával csaknem 265 millió órát töltöttek el a nézők (az első 91 napban), ami rögtön az örök ranglistára repíti a régi vágású akciófilmet. Ez 136 millió nézőt jelent, amit bár meglehetősen problémás összehasonlítani egy mozifilm nézőszámaival, elég valószínű, hogy az Anya mindenkit lefőzött.
Ez több szempontból is meglepő, egyrészt Jennifer Lopez akciófilmje egy közepes költségvetésű produkciónak számít (43 millióból készült) egy lapon sem említhető a Netflix olyan nagyágyúival, mint a Különösen veszélyes bűnözők, a Szürke ember, a Tyler Rake: A kimenekítés 1-2 vagy Az Adam-projekt, amik ráadásul a legnagyobb jelenlegi filmsztárokat is felvonultatják (Dwayne Johnson, Ryan Gosling, Ryan Reynolds, stb.).
Másrészt Jennifer Lopez számára kifejezetten új szerep az akcióhős, eddig nem vállalt ilyen karaktereket, de 50 fölött úgy érezte ideje kipróbálni.
Moziban lehet nem is lett volna ilyen világraszóló siker az Anya, legutóbb Angelina Jolie próbálkozott hasonló stílusú akciófilmmel, de a 2021-es Akik az életemre törnek még a 20 millió dolláros gyártási költségeit sem tudta visszatermelni.
Az Anya elég közepes kritikákat kapott, több helyen is úgy hivatkoznak rá, mint az egyik legrosszabb idei film a netflixen, de ott valószínűleg csak az elvárásokkal van valami komoly gond.
Nem tudom mit csináltam tavasszal, hogy még csak nem is hallottam a filmről, de most a karácsonyi szezonban bepótoltam, és én nagyon kellemesen csalódtam. A filmet a női témákban otthonosan mozgó Niki Carro rendezte (Mulán, A bálnalovas), és egy szikár, kőkemény akciófilmet rendezett, kevés speciális effektussal, amiben nincs helye a finomkodásnak, még a szimpatikusabb szereplők közül is szemrebbenés nélkül hullanak el néhányan.
Lopez a játékidő nagy részében rezzenéstelen terminátorként játssza végig a filmet, ami ebben az esetben óriási pozitívum, mert tényleg el lehet hinni ennek a pöttöm nőnek, hogy képes kivégezni egy fél hadsereget.
A kellő pillanatokban mégis kibújik a katona mögül az ember, a gyermekét féltő anya, érzelmileg pedig nagyon könnyű menni ezzel a pofon egyszerű történettel, ami a sok lövöldözés között hagy teret az emberi drámának is.
Persze aki az új Kill Bill-t várta megeshet, hogy az valóban csalódik ebben a 90-es éveket idéző akcióthrillerben.