A Magyar Zene Házában ünnepli negyvenéves fennállását a Makám

Mint Krulik Zoltán, az együttes vezetője lapunknak elmondta, az ünnepi koncerten tizenketten lépnek színpadra a régi és az új tagok közül: Borlai Gergő (dob), Borbély Mihály (szaxofon), Juhász Endre (oboa), Lantos Zoltán (hegedű), Szőke Szabolcs (gadulka), Krulik Zoltán (gitár), Rácz Gabriella (hegedű), Eredics Dávid (klarinét, kaval, szaxofon), Mizsei Zoltán (szintetizátor), Boros Attila (basszusgitár), Keönch László (cajon, udu, derbuka, dob). Közreműködik: Magyar Bori (ének).

Az est moderátora pedig Jász Attila költő, az Új Forrás főszerkesztője lesz.

A Makám a nyolcvanas években a korszak jellemző igényes kortárs zenét játszotta. Voltak más, hasonló együttesek is, mint például az Amadinda ütőegyüttes vagy a 180-as csoport. Ezek a zenei formációk gyakran a Zeneakadémián léptek fel.

A korszak meghatározó zeneszerzője Steve Reich volt, de Krulik Zoltánra, mint zeneszerzőre hatott a korszak angolszász igényes rock- és popzenéje, sőt a dzsessz is, különösen a Magyarországom is többször koncertező Oregon Orchestra, amelynek a zenei felállása is hasonló volt, mint a Makámé.

A jubileumi koncerten ennek az időszaknak a sajátos hangzású, meditatívnak is mondható zenéjét hallhatjuk, de későbbi dalokat is előadnak. Megtudtuk például, hogy a koncert végén Ady Endre Égő tűzben didergek című versét énekli el Magyar Bori.

A Makám együttes első koncertjén készült ez a fekete-fehér felvétel, amelyen Krulik Zoltánt és Eredics Dávidot látjuk.

A Makám együttes első koncertjén készült ez a fekete-fehér felvétel, amelyen Krulik Zoltánt és Eredics Dávidot látjuk

Fotó: Facebook/Krulik Zoltán/Thurnay Balázs

Krulik Zoltán a születésnap alkalmából felidézte azt is, hogyan kezdődött a kilencvenes évek végén a nagy váltás, amikor az instrumentális, részben improvizatív kortárs zenedarabok után rövidebb dalokkal, és az akkor még újdonságnak számító és fenntartásokkal kezelt világzenei stílussal jelentkeztek.

Egy német lemezkiadó felkérésére Lovász Irénnel és Bognár Szilviával, vagyis két kiváló népdalénekessel készítettek lemezt Skanzen címmel, és ez az inspiráció határozta meg a Makám számára a műfaj- és stílusváltást. Krulik Zoltán megjegyezte, hogy sosem divatáramlatok mentén vagy azok hatására váltott stílust a negyven éve fennálló együttes, hanem mindig az új személyes inspirációkat követték.

A Magyar Zene Háza honlapján a Makám együttes különleges jubileumi koncertjére elővételben már kaphatók a jegyek.

Elolvasom a cikket