Megszólalt a Red Bull Racing botrányba keveredett csapatfőnöke

„És mit gondoltok a fékhűtésről?” – kérdezte az őt körbeülő újságírókat Christian Horner a Red Bull csütörtök esti bemutatóját követően tartott sajtótájékoztatója végén. Sok kérdés elhangzott tudniillik, de szinte egyik sem az előtte bemutatott RB20-asra és a bajnoki címvédés esélyeire vonatkozott.

A fenti egy tipikusan Hornerre jellemző poén volt. Olyan, amiből feltűnően keveset hallottunk a bemutató során, melynek egyébként ő volt a főszereplője. A csapatfőnökön látszott, hogy nyúzott, fáradt, komorsága és a szokásos tréfák hiánya, de bizonyos áthallásos megjegyzések is jelezték, hogy nehéz időket él.

Február 5-én került nyilvánosságra, hogy a Red Bull anyacége egy alkalmazott panaszára reagálva belső eljárást indított az istállót 2005 óta irányító csapatfőnök ellen. A vádról annyi tudható, hogy a hölgy beosztott szerint Horner „nem megfelelő”, illetve „uralkodó” magatartást tanúsított vele szemben. A brit csütörtök este állt először a sajtó elé az ügy kipattanása óta, és először beszélt a helyzetéről.

A két legtöbbet hajtogatott kijelentése az volt, hogy tagadja a vádakat, és végzi a napi munkáját, mintha mi sem történt volna. Horner kiemelte, nincs mit rejtegetnie.

„Ez így van. Tagadom a vádakat. Ami engem illet, megy minden a normál kerékvágásban. Hiszek az ártatlanságomban. Ha nem így lenne, nem lennék itt.”

„Én leginkább az előttünk álló szezonra összpontosítok. Jó volt látni az autónkat először pályán Silverstone-ban. Jó volt látni a huszadik Red Bull-autó mai leleplezését. Természetesen zajlik az eljárás a háttérben, de nyilvánvaló, hogy van egy napi munka, amit végezni kellett, és én leginkább arra összpontosítok, hogy felkészüljünk az előttünk álló szezonra” – jelentette ki.

A kérdésre, miért nem függesztették fel, mint az ilyen helyzetekben gyakran szokás, elmondta: „Ez teljesen világos. A Red Bull szempontjából minden megy a normál kerékvágásban. A Red Bull lefolytatja a vádak kivizsgálásának eljárását, aztán beszámol erről, de van egy napi munka, amit el kell végezni, és én határozottan tagadom a vádakat, és továbbra is ellátom a feladataimat.”

HORNER: A CSAPAT EGYSÉGESEBB, MINT VALAHA

Horner elmondása szerint január 8-a óta folyamatosan dolgozik. Az ügy kapcsán megjegyezte, felesége, a Spice Girls korábbi tagja, Geri Horner is mögötte áll. „Van egy családom és egy feleségem, akik nagyon támogatnak. A munkámra figyeltem és az előttünk álló szezonra.”

A kérdésre, mennyire nehéz számára kezelni ezt a helyzetet, a csapat iránti hűségét és elkötelezettségét hangsúlyozta. „Nem szeretnék az eljárásról beszélni, szóval csak a csapattal foglalkozom, ami iránt elkötelezett vagyok. Szeretném, ha a legjobb formában vágnánk neki a szezonnak. Az autónk egy remek továbbfejlesztése a tavalyinak, és jó eséllyel vár ránk pár nagyon erős ellenfél, akik le akarnak minket győzni. Szóval én a jövő heti bahreinire összpontosítok.”

A kérdésre, ez segít-e, elmondta: „Azért vagyok itt. Ez egy nagy csapat, az egyik legnagyobb sportcsapat a világon, és mindig is ez volt az erősségünk: ahogyan dolgozunk. Elképesztő stabilitás jellemez bennünket, nagyon kevés a mozgás alkalmazotti szinten. Az évek során megvolt a folytonosság.”

„Az emberek azért dolgoznak itt, mert szeretnek itt dolgozni. Élvezik az itteni munkát, osztoznak a közös szenvedélyben, a versenyzés iránti szenvedélyben, élvezik a küzdelmet a kemény ellenfelekkel.”

Az efféle megjegyzéseket a történések tükrében nehéz nem egyfajta üzenetnek érezni…

Horner azt ugyan elismerte, hogy az ügy némiképp megzavarta a figyelmüket, ám állítja, a nehézségektől csak egységesebbé vált a Red Bull csapata.

„Nézzék, a bizonytalan idők összekovácsolnak minket, és én sosem láttam a csapatot ennél jobban összetartani, ennél nagyobb támogatást biztosítani.”

„Mindenkit egyetlen dolog foglalkoztat: az autó teljesítménye, és mindkét világbajnoki címet meg akarjuk védeni. Ezért dolgoztunk olyan keményen az elmúlt években. Szóval az autóra figyel mindenki, és már várjuk a jövő heti tesztet Bahreinben.”

ÉS A VEZETŐSÉG TÁMOGATÁSA?

A találgatások szerint a cégen belül vannak, akik Horner távozását akarják. Oliver Mintzlaff, a Red Bull sportprogramját irányító ügyvezető igazgató csütörtökön ott volt a Milton Keynes-i bemutatón. Szemtanúk szerint váltott is pár szót Hornerrel. Szintén jelen volt Helmut Marko tanácsadó, akivel állítólag szintén lehetnek konfliktusai a csapatfőnöknek.

A kérdésre, a vezetőség támogatását is élvezi-e, Horner állította, ilyen szempontból is minden rendben… „Érzem a támogatást a szakmán belül, a partnereink részéről, az ágazaton belül. Ez magával ragadó.”

„A részvényesek irányából kapott támogatás fantasztikus volt. Dietrich Mateschitz halála után a részvényesek támogattak, látható, hogy elkötelezték magukat a Forma–1 iránt, beruházásokkal a Red Bull Powertrainstől a Red Bull Advanced Technologiesig. Egy csapat vagyunk, és teljesen egyértelműen megvolt a támogatás.”

Hornert megkérdezték, nem érzi-e úgy, hogy az ügy rossz hatással van a Red Bullra és a Forma–1-re. „Nos, nem fogom kommentálni ezt, mert ez egy folyamatban lévő ügy. Csak akkor beszélhetek róla, ha lezárul” – tért ki a kérdés elől.

Hogy mikor zárul le a vizsgálat, az még nyitott kérdés. „Végig kell menni rajta. Nem tudom. Elkötelezett vagyok a csapat iránt. Én építettem fel ezt a csapatot, meggyőztem az embereket, hogy csatlakozzanak és dolgozzanak itt. Élvezem a munkát a csapattal. Az emberek jelentik a csapat legnagyobb értékét. Ez továbbra is így lesz” – hangsúlyozta a szakember.

A vizsgálat a hírek szerint még hetekig is elhúzódhat. Horner határozott igennel felelt arra a kérdésre, ő irányítja-e a csapatot Bahreinben az idénynyitón. És hogy hosszú távon is marad-e?

„Teljességgel elkötelezett vagyok a csapat iránt. A kezdetek óta itt vagyok. Én építettem fel ezt a csapatot. Voltak mélypontok és csúcspontok menet közben. Száztizenhárom versenyt nyertünk, hét egyéni bajnoki címet, hat konstruktőri címet tizenkilenc szezon alatt, és ez már bekerült a történelemkönyvekbe. De az számít, ami előttünk áll, szóval a jövőre koncentrálok. Ott a Red Bull Powertrains, ami egy kezdő motorvállalkozás. Van egy technológiai üzletünk, amellyel létrehozzuk a legelső Red Bull pályaautót, szóval sok minden történik a campuson” – felelte.

Elolvasom a cikket