LMA
2024. február 24. szombat. 15:48
Szakmailag úgy tartják, hogy az amerikai Polaris autógyártó termékeit szinte bármilyen terepen be lehet vetni. A Magyar Honvédség már korábban is alkalmazta őket a különleges erők kötelékében – azaz nem volt ismeretlen a termék a katonák előtt. (Eddig tizenkét darab állt rendszerben – ehhez mérten kell érteni a tizenhat példányos fejlesztést.) A pénteken bejelentett légiflotta-bővítés, azaz a négy Gripen vadászbombázó mellett a napokban nyolc-nyolc Polaris terepjáróval és quaddal bővült az MH vitéz Bertalan Árpád 1. Különleges Műveleti Dandár szolnoki flottája.
Egy korábbi változat egy amerikai hadikiállításon
Fotó: AFP/Getty Images/Getty Images North America/Chip Somodevilla
A Polaris vállalat központja az Egyesült Államokban, Minnesota államban, Medinában található. Magát a Polarist a minnesotai Roseau-ban alapították. Ma már – mint a legtöbb amerikai cég – sokféle területen érdekelt, így például hozzá tartozik a legendás Indian Motorcycle is. Utóbbi, 2011 tavaszán fölvásárolt üzemében korunkban is motorkerékpárokat készítenek.
Gazdag a paletta: Jackie Donkhong az utolsó simításokat végzi egy Indian Roadmaster motorkerékpáron – ez az üzem szintén annak a cégnek a tulajdona, amely a honvédségi járműveket is szállítja
Fotó: AFP/Getty Images/Getty Images North America/Scott Olson
A hadsereg modernizációja során most megvásárolt, úgynevezett könnyű taktikai járműveknek óriási előnye, hogy nagyon gyorsan lehet velük terepen, akár a legnehezebb körülmények között is mozogni. Szolgáltatási skálájuk széles, lévén mentésre vagy szállításra épp oly jól alkalmazhatók, mint a klasszikus felderítésre. A Honvédelmi és Haderőfejlesztés Program részeként a sereg egyébként az igencsak tarka, polgári és katonai téren egyaránt bevethető termékpalettából ezúttal a Polaris RZR XP4 1000 terepjárót és Polaris Sportsman 6X6 570-es quadokat szemelte ki magának.
Egy Polaris Sportsman Touring XP 1000 típusú jármű egy németországi kiállításon. Ez egy csöppet keményebb kivitel, mint a megszokott…
Fotó: AFP/DPA Picture-Alliance/DPA/David Inderlied
Egy-egy ilyen, RZR XP4 1000 taktikai jármű az egyén által hordott felszerelés nagyságától és tömegétől, illetve a kijelölt feladattól függően négy-hat embert képes fuvarozni. Durván három méter hosszú, 1,9 magas – míg a szélessége mindössze százhatvankét centiméter. A motor száztizennégy lóerős, tömege csekély mértékben haladja meg a nyolcszázhatvan kilogrammot. Kommunikációs panelje hét hüvelykes, akár kesztyűben is használható érintőkijelző.
A sofőrt digitális műszerek segítik, a GPS pedig alap. Mivel a szó klasszikus értelmében véve nincsen zárt oldala, így távolról úgy mutat, mint valami őslény lecsupaszított váza. Nem a sétakocsikázásra vagy a parádézásra alkották, azaz puritán, de cserében elmegy szinte bárhol.