– A múlt hét híre, a honvédség kap négy új Gripent. A hadtudományokban kevéssé jártas olvasó ezt miként helyezze el a „polcon”? Ez sok, kevés vagy éppen pont jó?
– Ahhoz, hogy ezt megértsük, csöppet vissza kell menni az időben, hiszen a Gripenjeink története 2001-ben kezdődött. Ez még az enyhülés időszakára esett, ekkoriban senki nem sejtette, miféle válságok, konfliktusok várnak ránk. Ma viszont szomszédunkban már két éve folyik egy háború, Izraelben ugyancsak, illetve nem régen ért véget a Hegyi-Karabahot érintő ellenségeskedés. A világ alapjaiban változott, ha tetszik, rendült meg. Az a tizennégy darab harcászati repülőgép, amit 2001-ben beszereztünk, az akkori békeidőszakban elegendőnek tűnt, hiszen képessé tett bennünket a saját légterünk ellenőrzésére. De mára…
– …túllépett a kereteinken az idő?
– Fogalmazhatunk így is. A légierőre egyre több nemzetközi feladat hárul. Elegendő csak a négy hónapos baltikumi missziókra, és a két szomszédos ország légterében végzett légtérrendészeti feladatokra gondolni. Mindeközben hazánk légterének védelmét egyre magasabb színvonalon kívánjuk ellátni. Mindez együtt annyiféle változást hozott, hogy mindenképpen szükségessé vált a flotta kibővítése.
Tömböl László: Van elég pilótánk és a folyamatos toborzás során pedig nagy hangsúlyt fektetünk az utánpótlás biztosítására…
Fotó: MH/Balogh Dávid
– A tizenhat vadász a katonai terminológia szerint mekkora erőt jelent?
Akár a régi magyar, akár a NATO szervezési elveket nézzük, egy komplett harcászati repülőszázad tizenhat gépből áll. Azaz ami most történik, az nem más, mint a „teljessé tétel”. Vagyis a beszerzés a haderőfejlesztési program régóta tervezett lépése volt, ugyanakkor számos kérdést egyeztetni kellett a szerződés mostani aláírásáig. A korábbi tervezési ütemezéshez képest ebből adódhattak időbeni eltérések.
– Ezek új vagy a már megismert változatok lesznek?
– A már eddig is alkalmazott JAS-39C változatról beszélünk, ami rendelkezni fog azokkal a korszerűsítésekkel, amelyekben a jelenlegi flottánk részesült és részesülni fog a közeli jövőben. A választás legfőbb oka az észszerűség, és nem utolsó sorban a takarékosság. Nem kell új logisztikai rendszert kidolgozni, illetve sem a hajózó sem a műszaki állománynak nem kell új vagy nagyban eltérő technikával megismerkednie. Fontos megjegyezni, hogy a meglévő flotta a rendszerben tarthatóságának nagyjából a kétharmadához közelít. Az érvényes lízingszerződés 2026 évi lejártát követően ezek az eszközök még minimálisan 10 évig gazdaságosan és megbízhatóan üzemeltethetők.
– Van elég pilótánk?
– Igen, és a folyamatos toborzás során pedig nagy hangsúlyt fektetünk az utánpótlás biztosítására. Nem szabad elfeledni, hogy a 2026-ot követő 10 évet lefedő új logisztikai szerződés svédországi típusátképzést, szimulátorokon való gyakorlást és éleslövészeti gyakorlatot is tartalmaz.
– Mennyi időbe telik, amíg egy Gripen pilóta eléri a „bármikor, bármilyen körülmények között bevethető” fokozatot?
– Nem hónapokról, hanem hosszú időszakról, hat-hét évről beszélhetünk. De ez teljességgel érthető is, hiszen óriási tudást, gyakorlatot és egyben felelősséget igényel egy ilyen típusú repülőgép irányítása, fegyverzetének használata.
A Puma század jelvénye az egyik magyar Gripenen
Fotó: Papajcsik Péter / MH
– Lesz bomba és rakéta a gépekre?
– Már most is van. Ugyanakkor fontos tudni, hogy a repülőgép fegyverzetét, illetve egyéb fedélzeti rendszereit folyamatosan fejleszteni szükséges annak érdekében, hogy összehasonlítva más harcászati repülőgépekkel ezek a képességeik ne avuljanak el. A meglévő flottánkon jelenleg is zajlik egy modernizációs folyamat, amelynek keretében új fajta fegyverzeti elemek, felderítő konténerek lesznek alkalmazhatóak, illetve maga a fedélzeti szoftver rendszere is megújul, valamint a lokátora is friss képességekkel bővül. Szeretném azt is elmondani, hogy a további négy Gripen beszerzése és egy új logisztikai szerződés aláírása mellett ez év januárjában sor került a Honvédelmi Minisztérium és a Saab között egy tudományos együttműködésről, valamint egy kiválósági központ felállításáról szóló együttműködési megállapodás aláírására.
– Ez lesz az a bizonyos kiválósági központ, amit az ügylet bejelentésekor is említettek?
– Valójában igen. Ez többek között azt a célt szolgálja, hogy a beszerzésre kerülő L-39NG-kben folytatott kiképzések során az alkalmazott eljárásokat lehetőség szerint minél jobban közelítsük a Gripeneken folytatott repülésekhez. Ez egyszerűen fogalmazva azt jelenti, hogy az L-39NG kabinja, annak műszerezettsége nagyban hasonlítson a JAS-39C-hez. A SAAB-bal kötött fejlesztési együttműködés eredményeképp kialakítandó AR és VR támogatott oktatórendszerek nemcsak a hajózók, hanem a karbantartók kiképzését is nagyban fogja segíteni. A megállapodásban a vállalat elkötelezte magát amellett, hogy együttműködik a magyar iparral a magas hozzáadott értékkel bíró technológiák együttes kidolgozásában, a védelmi képességeink bővítésében.