A konfliktusnak már érzékelhető jelei is vannak, Nagy-Britanniában például teahiányhoz, Németországban, a Tesla és a Volkswagen üzemeiben pedig időszakos gyártásleálláshoz vezettek a tengeri útvonalon kialakult fennakadások.
A feszültség a régióban 2023 novembere óta fokozódik, a jemeni székhelyű húszi lázadók azóta rendszeresen támadják drónokkal és rakétákkal a Vörös-tengeren áthaladó kereskedelmi hajókat.
A síita félkatonai szervezet célja, hogy politikai nyomásgyakorlással elérje a Gáza, illetve a palesztinok lakta területek elleni izraeli támadások leállítását.
Az áruszállító hajók elleni támadások azonban komoly fennakadásokat okoznak a világkereskedelmben is.
A késések nemcsak fennakadásokat okoznak az európai gyártásban, de jelentősen hozzájárulnak a szállítási költségek emelkedéséhez is.
Ezért egyre több alapvető nyersanyagot, illetve olajat és földgázt szállító cég függesztette fel tevékenységét a Vörös-tenger térségében – írja a Politico.
A nagy hajótársaságok az Indiából és Ázsia más részeiről származó konténerekkel megrakott, Európába tartó teherhajóikat inkább Dél-Afrika, a Jóreménység foka felé irányítják. Ez az útvonal a teljes afrikai kontinens megkerülése miatt 3500 tengeri mérfölddel hosszabb, mintha a Szuezi-csatornán közlekednének, viszont az áruk szinte biztosan célba érnek Európában.