Előszoba a Gripenekhez

LMA
2024. március 16. szombat. 11:40

Világszínvonalú eszköz a cseh és részben a magyar állam tulajdonában lévő – Aero Vodochody Aerospace a.s. L–39NG Albatros kiképző, gyakorló és könnyű harci gépe. A termékből tizenkét darabot, nyolc kiképző és négy felderítő kivitelt szerez be a Magyar Honvédség 2024 és 2028 között. A repülő a jól bevált, kimondottan felhasználó-barát L–39 alapján készült, de valójában már csak külső jegyeit tekintve hasonlít felmenőjére, ugyanis belül minden eleme megújult. Az L–39NG-t a korszerű vadászok, így a Jas-39 Gripen előszobájának is bátran hívhatjuk, ugyanis a pilóták szinte minden olyan lépést elsajátíthatnak rajta, melyre utóbb, a „nagy vason” szükségük lesz.

Az NG változat elsőként 2018. decemberében, nem sokkal karácsony előtt hagyta el a betont, míg a sorozatgyártott példányok közül a debütáló 2023. áprilisában kapott szárnyra. Ára kiszereléstől és a rendelt darabszámtól függően tíz és tizenhárom millió dollár között változik. Kimondottan kecses „jószág”, hiszen hossza 9,38 míg szárnyfesztávolsága 11,7 méter. Tömege sem sok, mindössze 3,280 tonna, melybe 1150 kilogrammnyi kerozint lehet tankolni – és persze mindezen túl a szárnyaira fel lehet aggatni 1,350 tonnányi fegyverzetet is. Azaz ha mindent egybe vetünk láthatjuk, hogy egy nagyobb „földi” furgon is kisebb adatokkal bír, mint e karcsú vasmadár.

L-39 Albatros egy utcai tárlaton

L–39 Albatros egy utcai tárlaton

Fotó: AFP/Imaginechina/Wang Gang

Az L–39NG sebessége kilencszáz kilométer óránként, hatótávolsága pedig valamivel több mint 2100 kilométer. Maximálisan 11.000 méterre képes emelkedni míg a levegőben egy feltöltéssel három óra negyvenöt percet időzhet. Érdekességként érdemes leírni, odafönt nem tanácsos 158 kilométernél lassabban mennie a pilótának, ugyanis ez alatt a gép átesik és előbb vagy utóbb jó eséllyel a földbe csapódik. A gép Martin-Baker Mk16-os katapultüléseket kapott, amelyek elhelyezkedését a jobb kilátás végett csöppet módosították a korábbi kivitelekhez képest. A repülőgép digitális kijelzőit a Genesys Aerosystems szállítja.

Az algériai légierő L-39 Albatros-kötelékének bemutatója

Az algériai légierő L–39 Albatros-kötelékének bemutatója

Fotó: AFP/Ryad Kramdi

A fentebb említett 1,350 tonnányi fegyverzetet öt darab felfüggesztési pontra lehet csatlakoztatni. A kiegészítő dolgok lehetnek felderítő és/vagy rádióelektronikai harci konténerek, hetven milliéteres nem irányított rakéták és/vagy (éles vagy gyakorló) bombák blokkjai, 12,7 milliméteres géppuskák vagy Infravörös rávezetésű légiharc-rakéták. Mindezeken túl a cseh anyavállalat és az osztrák Airborne Technologies GmbH jelenleg közösen fejlesztenek hozzá egy optoelektronikai felderítő berendezést is.

Eleddig a cseh haderőn túl az Egyesült Államok, Franciaország, Szenegál, Portugália, Vietnám és Ghana rendszeresítette vagy kötött szerződést a megvásárlásra.

Elolvasom a cikket