A pilóták azt rádiózták az irányításnak, hogy beszorult a magassági kormány, és a gép váratlan zuhanni kezdett. Az első zuhanást még sikerült megállítaniuk, de a végzetesen sérült gép másodszorra már az óceánba csapódott. A repülőgépen lévő 88 ember nem élte túl a balesetet. A vizsgálat a légitársaság elképesztő felelőtlenségére és profitéhségére mutatott rá. A cég tudatosan megszegte a gyártók által előírt karbantartási utasításokat, hogy nagyobb legyen a bevétele. A katasztrófát az okozta, hogy nem akartak kicserélni egy elöregedett alkatrészt.
Agresszív növekedés
Az Alaska Airlines története talán a legkacskaringósabb a nagy amerikai légitársaságok közül. A cég helyi vállalatként működött a távoli Északon, és az 1970-es években mindössze egyetlen olyan város akadt a célállomásai között, amely nem Alaszkában volt. A következő 20 évben azonban agresszívan terjeszkedett a légitársaság, és egyike lett a nyugati partvidéket kiszolgáló vállalatoknak, sőt, az egyik legnagyobb légi fuvarozóvá nőtte ki magát az Egyesült Államokban. Az Alaska olcsóbban adta a jegyeket, mint a nagy légitársaságok, de az útvonalhálózata és a szolgáltatási politikája alapján hagyományos, nem fapados cégként működött. A következő reklámfilm az 1980-as évek növekedésének idején készült:
Objektum doboz
Amikor az 1990-es évek elején megjelentek az első low cost légitársaságok Amerikában – Alaszkában a MarkAir, délnyugaton pedig a Southwest –, megrendült az Alaska helyzete.
1991-ben már 121 millió dolláros veszteséget termelt a cég, mire a könyvelők parancsba adták: mindenáron csökkenteni kell az üzemi kiadásokat.
A fűnyíróelven végrehajtott költségcsökkentési program eredményesnek bizonyult, a vállalat túlélte a 20. század utolsó évtizedét, és mire elérkezett az ezredforduló, a cég vezetői boldogan nézegették az üzleti kimutatásokat. Az utasszám sosem volt még ilyen nagy, a flotta bővült, a profit növekedett, és nőttek a vezetők bónuszai is. A jövő nem is tűnhetett volna derűsebbnek.
A végzetes napon
2000. január 31-én 83 utas csekkolt be az Alaska 261-as járatára a mexikói Puerto Vallartában. Az utasokat ötfős személyzet fogadta a fedélzeten. Az aznapi útvonal szerint először San Franciscóban landolnak, majd továbbrepülnek Seattle-be. Az idő jónak ígérkezett, nem kellett kellemetlenségekre számítania az összesen 88 embernek.
A teljes cikk elolvasásához kattintson IDE.