2024. március 30. szombat. 17:50
Budapesten a legfrissebb becslések szerint az utasok kilenc százaléka érvényes jegy vagy bérlet nélkül utazik, ezért szabadtéri hirdetési kampányában a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) arra ösztönzi az utasokat, hogy a bliccelés helyett válasszák a jegy vagy bérlet megváltását. Egy marketingszakértő szerint előremutató a kezdeményezés, ám a kampány üzenetének finomításával számottevően csökkenthető a nem fizető utasok száma. A BKK mostani kampányában megjelenő szereplők kifogásokat mondanak arról, hogy miért lógnak a villamoson, buszon és metrón. Ezek szerint azért lehet bliccelni, mert úgyse jön ellenőr, csak pár megállóról van szó, és más is bliccel. A plakátokon végül megjelenik a „Ne a kifogást keresd, válts jegyet vagy bérletet, és utazz lelkiismeret-furdalás nélkül” szlogen. A marketingszakértő szerint amikor mások normaszegő viselkedését helyezik központba, akkor az akár a visszájára is elsülhet, és jobb eredményt lehet elérni ha az üzenet nem leszid, nem letromfol, hanem dicsér és visszaigazolja a helyes viselkedést. Például a következő kampányban egy villamosvezető mondhatná: „Köszönöm, hogy jegyet váltott, mert a jegybevételből kapom a fizetésem.” A viselkedéskutatók és marketingszakemberek tanácsait érdemes lenne más területen is bevetni. Például a rendőrség is kitehetne olyan plakátokat, hogy „Légy szíves, ne garázdálkodj, mert megkeresésed sok munkát ad nekünk!”, vagy a NAV is hirdethetne akként: „Légy szíves fizesd be az adódat, hogy büszkék lehessünk rád.”