A munkavállalók körében mostanra elvárt lett, hogy legalább hibrid munkarendben legyenek foglalkoztatva, azaz hetente csak kettő vagy három napot kelljen bejárni a munkahelyükre. Több nagy multinacionális vállalat a költségracionalizálás érdekében irodájának méretét csökkentette, így ha egyszerre az összes munkavállalónak egy adott időpontban bentről kellene dolgoznia, nem lenne mindenkinek hely.
Ez a munkarend a munkavállalónak is előnyös – már, ha hatékonyan tud otthonából dolgozni –, ugyanis nem kell az összes hétköznap ingáznia a munkahelye és lakhelye között.
Berobbant a home office.
A legnagyobb hazai munkaközvetítő portál, a Profession.hu a Mandiner megkeresésére elárulta, hogy az adatbázisukban szereplő hirdetéseket vizsgálva egyértelműen a járványhelyzet után kezdett jelentős mértékben növekedni a távmunkavégzést biztosító munkalehetőségek aránya.
Míg 2021 januárjában még csak három százalék körüli volt a home office vagy a távmunkavégzés említésének gyakorisága a hirdetésekben, 2021 októberére ez az arány megduplázódott, 2023 elejére pedig már az álláslehetőségek csaknem tíz százalékában szerepelt, közölték.
A Profession adatai alapján az idei februári adatok szerint pedig a hirdetések 12,2 százalékában említik ezt a lehetőséget. Úgy fogalmaztak, hogy a KKV-k esetében valamivel alacsonyabb a home office említések aránya, de az általuk feladott hirdetéseknek is a 11 százalékában szerepel. A nagyvállalatok hirdetéseinél ez az arány 14 százalék.
A cég tavaly nyáron csinált egy reprenzentatív felmérést, amelyből kiderült, hogy a legtöbb dolgozó – a válaszadók majd fele – a hibrid munkavégzési formát preferálja, azaz amikor bizonyos napokon otthonról, máskor pedig a munkahelyen dolgozhat. Munkahelyen a munkavállalók 36 százaléka dolgozna szívesen, 15 százalékuk pedig kizárólag otthonról szeretne.
Fontos a fizetés, de…
A lapnak a Profession elárulta, hogy az álláskeresőknél még mindig a fizetés mértéke a legfontosabb szempont, ezek után jön a munkahely elhelyezkedése és a megfelelő munkaidő és munkarend.
Utóbbi jelentősége a pandémia alatt és után erősödött meg, közölték.
A felmérésük alapján ezt követik az olyan árnyaltabb jellemzők, mint a munkakörülmények, a kollégák, a csapat, valamint a hangulat és a munkahely atmoszférája. Az önálló munkavégzés igénye, valamint a továbbképzések vagy akár az előrelépési lehetőség mellékesnek számít a hazai munkakeresőknél.
Generációkra lebontva látható, hogy a válaszadók döntő többségénél a fizetés mértéke volt a legfontosabb szempont, a legfontosabb motiváló tényező az álláskeresésnél, csak ez után jött a jó munkahelyi közösség és a hangulat. A Profession felmérése szerint a legidősebbek számára a munkahely és lakóhely távolsága kerül be harmadik legfontosabb szempontként,, míg az Y generációnál a rugalmas munkarend szintén, míg a Z generációnál pedig a kellemes irodai környezet és a cég által képviselt értékek is számítanak.
A kutatásból kiderült, hogy a home office és a távmunkavégzés lehetősége a fiatalabb munkavállalók számára a fontosabb: míg a X generációsok 23 százaléka, addig az Y generáció képviselői közül 36 százalék válaszolta, hogy fontos neki ez a szempont egy munkahely esetében, ez az arány a Z generáció képviselőinek esetében 46 százalék.