MH/MTI
2024. április 8. hétfő. 18:38
Az 1531-es pályaszámú villamos motorkocsi 1941-ben készült, és 1984-ig közlekedett, megfordult a 44-es, a 65-ös, a 67-es és az 51-es vonalon.
A vasúti hatóság által előírt próbafutások, valamint a sikeres hatósági vizsga után a villamos várhatóan még az idén, a májustól októberig tartó szezonban debütál a BKV nosztalgia járműflottájában – írták.
Az F1A típusú villamosokat az 1940-es évek elején kezdték gyártani. A háború alatt a gumihiány miatt az autóbuszok nagy része nem közlekedett, így a villamosvasút utasforgalma megemelkedett és a Budapest Székesfővárosi Közlekedési Részvénytársaság (BSzKRt) új villamos motorkocsikat kezdett gyártani. A motorkocsik gyártásába BSzKRt Kelenföldi főműhelye mellett bevonták az autóbuszok kiesése miatt munka nélkül maradt Miskolci úti főműhelyt is.
A BKV nosztalgiaflottája az 1531-es pályaszámú villamossal indul neki a turistaszezonnak, belső tere visszaidézi a régmúlt időket
Fotó: Bkv.hu
Az 1531-es homlokfala 1976-ban módosult, emellett zárt peront, vezetőülést, ollós áramszedőt, irányjelzőket és távműködtetésű ajtókat kapott és a pótkocsi ajtóműködése is távvezérelhető lett. Az 1984-es selejtezése után a villamos Szegedre került műhelykocsinak, ahol tanulójáratként működött.
A BKV 2018-ban szimbolikus áron visszavásárolta a Szegedi Közlekedési Társaságtól a járművet, amelynek rekonstrukcióját 2021 októberében kezdte meg a BKV Vasúti Járműjavító Kft.
A felújításkor a szakemberek arra törekedtek, hogy az utolsó forgalmi állapotot érjék el. Ehhez – egyebek mellett – visszaalakították az eredeti szekrényvázat, a lehúzható utastéri ablakokat az eredeti állapotnak megfelelően egyedileg újra gyártatták, az utasteret pedig az akkori kornak megfelelően átalakították. A motorkocsi felújítása 2023 végén fejeződött be – áll a közleményben.