A Z generáció, az első olyan generáció, amely az internetes kultúra és a közösségi média által körülvéve nőtt fel, nagykorúvá vált, és ahogy ezek a fiatal felnőttek kezdik elfoglalni helyüket a világban, a kutatók megfigyeltek néhány érdekes tendenciát – az egyik ilyen, hogy kevesebb alkoholt fogyasztanak, mint elődeik. A Drug and Alcohol Review című folyóirat különszámában kutatók egy csoportja felvetette, mi tartja vissza őket az alkoholtartalmú italok fogyasztásától.
A Z generáció a társadalmi csoportok, a barátok és a kiépített kapcsolatok felé orientáltnak tekinthető. Az 1995 és 2012 között született, a munkaerőpiacra most belépő emberekről beszélünk. Gyakran „multitasking generációnak” vagy „csendes generációnak” is nevezik őket, ők az első olyan emberek, akik teljesen digitalizált társadalomban nőttek fel.
A Z generációt „józanul kíváncsiskodóként” is jellemzik, de ez nem jelenti azt, hogy teljes absztinenciáról beszélünk. A Mintel 2023-as kutatása szerint a Z generáció képviselői inkább „kalandos snackként” tekintenek az alkoholra, mint „rendszeres frissítőként”, ahogyan az idősebb generációk gyakran közelítenek hozzá.
Meglepő módon az alkoholfogyasztás csökkenésének kétharmada a 30 év alattiaknak köszönhető.
Ami az okot illeti, több lehetőség is van. Az egyik tendencia arra utal, hogy a fiatalok az alkoholról és más szerekről áttérhetnek a kannabiszra. Ahogy kezdetben egyre több helyen haladnak a legalizálás felé, a kannabiszfogyasztás társadalmilag elfogadottabbá válhat. Az adatok arra utalnak, hogy a fiatalok körében a kannabiszfogyasztás nem csökken.
Dr. Michael Livingston szerint: „Az alkohollal kapcsolatos károk néhány mutató tekintetében, mint például a sürgősségi osztályokra történő felvételek, továbbra is emelkednek. Az alkoholfogyasztás általános aránya azonban csökken, és ez nagyrészt annak köszönhető, hogy a tinédzserek és fiatal felnőttek aránya is csökken, akik később kezdenek el inni vagy egyáltalán nem isznak.”