Borbély Ádám: Nem hagyjuk kifosztani Zuglót

Bár volt már Zuglónak korábban néhai Rátonyi Gábor személyében fideszes polgármestere, a polgári oldalnak többsége csupán 20102014 között volt a rendszerváltoztatást követő három és fél évtizedben, Papcsák Ferenc polgármestersége idejében. Mi a kulcsa annak, hogy FideszKDNP pártszövetség megtörje a baloldali hegemóniát a főváros egyik legnagyobb és legnépesebb kerületében?

– Magam tizenöt éve vagyok jelen a közéletben, azóta Zuglóban és Zuglóért dolgoztam és dolgozom, s hiszek abban, hogy ezt a kerületben élők közül is sokan érzékelték és meg is tapasztalták. De a zuglóiaknak nyilván azt is érzékelniük kellett, hogy ez a kerület tíz éve egy helyben toporog. A városrész irányítói nem itt, hanem budai luxusvillákban élnek, s úgy tűnik, számukra jó biznisz a Fideszt szapulni, közben nem csinálni semmit, nem fontos eredményt felmutatni, ebből is busásan lehet gazdagodni, Zugló és a zuglóiak nemigen számítottak és nem számítanak.

A mostani polgármesterről, Horváth Csabáról köztudomású tény, hogy a Rózsadombon él, s a ciklus nagy részében csak látogatóban járt a városházán… Kire célzott még?

– Szintén Budán él a kerületi szocialisták ma már hírhedt, az önkormányzatot hosszú évekig leuraló elnöke, aki még mindig Tóth Csaba, s persze Gyurcsány Ferenc is, aki nélkül nem tudott semmit sem önállóan lépni az öt éve regnáló Horváth Csaba sem. Ugyanis Zuglóban a lapokat Gyurcsány Ferenc osztotta, övé volt a legnagyobb frakció, a legjelentősebb önkormányzati gazdasági társaság, a hat milliárd forintból működő zuglói „Vagyonkezelő”, az ő emberei nélkül nincs testületi többség. Tehát a polgármester nem tudott elfogadtatni sem előterjesztést, sem a költségvetést, ha arra Gyurcsány emberei nem bólintottak rá.

De hát a dolgok mai állása szerint Horváth Csaba részt sem vesz az ellenzéki előválasztáson.

– Mindegy, hogy Horváth Csaba részt vesz-e az előválasztásban, vagy sem, hiszen akár a momentumos Rózsa András, akár ő lesz a polgármesterjelölt, baloldali győzelem esetén a döntések a DK kezében maradnak. Mi ennek tudatában és ennek megelőzése érdekében vágunk bele az önkormányzati választás kampányába.

Mik a legfontosabb üzeneteik a zuglóiak számára?

– A mi programunk arra épül, hogy lendületet adjunk Zugló fejlődésének, mert az elmúlt évtizedek során Pest Rózsadombjából – ahogyan korábban Zuglót nevezték – a főváros egyik legélhetetlenebb és a legjobban kifosztott városrész lett. Ennek egyik tünete a korrupt parkolási rendszer, amely politikusok gyarapodását szolgálta, miközben a zuglóiaknak a mai napig fizetniük kell azért, hogy saját kerületükben parkolni tudjanak. A zuglói lakcímmel, lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkezők számára legyen korlátozás nélkül ingyenes a parkolás. Azt is látjuk, hogy a Karácsony Gergely és Horváth Csaba polgármesterek idejében fellazított építési szabályzat a hozzájuk közel álló építési vállalkozóknak kedvezett, s közben a zuglóiak rosszul jártak, s így drámaian csökkent a zöldterület. Kezdeményezni fogjuk tehát, hogy szigorítsuk meg az építési szabályzatot, a kerület zöldövezeti jellegének és élhető karakterének megerősítése érdekében.

Hogy fest ma Zuglóban a közbiztonság helyzete?

– Azt tapasztaljuk, hogy a közterületeink leamortizálódtak, a hajléktalanok ellepték azokat, a közbiztonság helyzete, hiába tartunk fenn az 53 milliárd forintos rekordköltségvetés mellett rendészetet és polgárőrséget, nem javul. Gyakorlatilag nincs eszköz a kezükben, s nem tudnak eljárni az anomáliákkal szemben. Márpedig mi azt gondoljuk, hogy a közterületeinken rendet kell tenni, a közegészségügyi szempontokat is figyelembe véve az aluljáróinkat, parkjainkat, padjainkat vissza kell adni a zuglói polgároknak. Ebben is jelentős változást szeretnénk, lényegesen több figyelmet és pénzt kell fordítani a közterületeink állapotára.

Választási programjukban a garázsadó megszüntetését ígérik. Mi ennek az oka?

– Amikor 2019-ben a baloldali városvezetés ismét hatalomra jutott, szinte azonnal új adónemeket vezettek be. Ilyen volt a garázsadó is. Ez azért igazságtalan, mert azon túl, hogy önbevalláson alapul, a hivatal nem rendelkezik konkrét kataszterrel sem a meglévő garázsokról. Ráadásul nem egy esetben két-három évre visszamenően is megpróbálták behajtani ezt az adónemet, ami jogilag is aggályos, s nagy felháborodást váltott ki a lakosságban. Azokban a körzetekben, ahol mégis lehet ingyenesen parkolni, ott abban érdekeltek az emberek, hogy a garázst megszüntessék, ami viszont azt eredményezi, hogy egyre több autó szorul ki a közterületre, ez pedig ellentétes a parkolási gondok orvoslásával. Az elmúlt évtizedek az elszalasztott lehetőségekről szóltak, az elmúlt öt év, és előtte a Karácsony-féle városvezetés is alig-alig tudott felmutatni bármilyen eredményt. Ezzel szemben csupán a kormányzati támogatással megvalósuló projektek voltak azok, amelyek hozzájárultak Zugló fejlődéséhez.

A zuglói városközpontban a Bosnyák tér jövője rendeződött-e, ezen a téren milyen elképzeléseik vannak?

– A Bosnyák tér kapcsán politikai riválisainktól vakbuzgó gyűlölettől fogant ellenállással találkoztunk, s ezek elsődlegesen Zugló épülését hátráltatták. A Bosnyák téri beruházásnál először négyezerötszáz lakással riogattak, amikor 900 lakásra mondtak igent, ehhez képest csak 168 új lakás épül meg, éppen a mi kiállásunknak köszönhetően. Még a hétvégi őstermelői piacot is kockára tették. Az eredeti tervben ugyanis egy szót sem ejtettek róla, itt is a következetes kiállásunkra volt szükség ahhoz, hogy az őstermelői piac megújult területen megmaradjon, két fasorral elválasztva, kulturált módon folytathassa a működését. A komplex beruházás kivitelezője 3 milliárd forintos plusz fejlesztést ajánlott az együttműködésért cserében, ám emiatt a városvezetés pártjai hajba kaptak és már 13-15 milliárdot követeltek, holott a kivitelezőnek nem volt ilyen kötelezettsége. A baloldal kapzsiságának köszönhetően Zugló hoppon maradt. Ezt követően kerestem meg Balázs Attilát, a Bayer Construct vezérigazgatóját, s sikerült megállapodnunk a kerület valamennyi körzetes általános iskolai udvarának felújításáról. A Bosnyák téri vásárcsarnok a főváros tulajdona, arról, hogy oda mit terveznek, nincs tudomásunk, de ragaszkodunk ahhoz, a Bosnyák téren piac működjön.

Zugló a zöld területek arányát tekintve a fővárosban egy városképi tanulmány szerint az utolsó harmadba került. A Rákosrendezőre tervezett új városrész változtathat ezen a helyzeten?

– Nem ismerem ezt a tanulmányt, de mi ragaszkodunk a zöld Zuglóhoz. Látni kell azonban, hogy a kerületben megvalósult zöld urbanisztikai projektek mindegyike a kormányzathoz köthető. Ennek minőségi megújulását láthattuk a Városligetben, a Puskás-aréna zöld parkjában is, évtizedes álmokat megvalósítva, mivel Bel-Zuglóban harminc évig nem sikerült egyetlen új játszóteret sem átadni. Ami Rákosrendező felújítását illeti, bármennyre is próbálja a baloldal ezt beruházást a saját szájíze szerint keretezni, bármennyire is próbál hergelni, ismét egy olyan új urbanisztikai projektről beszélünk, amely egészen biztosan el fogja nyerni a zuglóiak tetszését. Itt jelenleg 173 ezer köbméter hulladék található, a leégett Budapest- Sportcsarnok törmelékét itt helyezték el. Veszélyes hulladékkal, azbeszttel, terhelt terület ez. Akik most egyébként az itt élők elköltöztetése kapcsán háborognak, miért nem foglalkoztak eddig azzal, hogy egészségre káros, egészségre veszélyes környezetbe éltek itt az emberek? Mi tett Zugló önkormányzata azért, hogy az itt élőket ebből a helyzetből kimenekítsék? Rákosrendezőn 27 családot érint ez a probléma, tehát Zugló könnyedén meg tudta volna ezt oldani, de ebben a kérdésben is csak a habosításban érdekeltek.

Mit szól ahhoz, hogy sajtóhírek szerint egy új polgármesterjelölt, Harsányi Levente is benevez a versenybe?

– A zuglói Fidesz jelöltje én leszek, minden más híresztelés ezzel kapcsolatban alaptalan. Harsányi Levente, aki a zuglói parkolási cég arca és médiamegjelenítője, esetleges indulásával kapcsolatban azokat a gazdasági köröket kell megkérdezni, amelyek a zuglói mutyivilág fennmaradásában érdekeltek. Mi a zuglói Fideszben azt képviseljük, hogy ennek a világnak véget vetünk, nem hagyjuk kifosztani Zuglót.

Elolvasom a cikket