– Az SBS iparági kiállításán vasembertől a Hungarocopterig sok mindent láttunk. De hogy kerül ide az Ikarus?
– Több közös projektünk is van már az SBS Kft.-vel, és örülünk, hogy most egy iparági kiállítás keretein belül meg tudjuk mutatni, hogy milyen gyártási és fejlesztési kompetenciái vannak még az Ikarusnak. Ez pedig a már jól ismert buszgyártási kompetenciáink mellett a vasszerkezetgyártás, azon belül is két nagy részleg: az egyik a vasúti projekt, a másik pedig a „truck”, egy kőszállító plató a Meiller nevű német nagyvállalatnak. Nagyon szépen fejlődik a megrendelésállományunk mind a két területen, és a vasúti projektben például az SBS a vasszerkezet-beszállítónk.
– A csarnok végében áll az a mezőgazdasági munkagép, amelynek a képe itt az Ikarus standjánál is látható egy molinón. Az akkor egy közös termékfejlesztés?
– Igen, a kiállításon látható munkagép az SBS-sel való közös fejlesztésünk lehet, erről még folynak egyeztetések, de a szándék megvan. Az „Up” egy homlokrakodó prototípusa, amivel akár magyar, akár külföldi piacokon meg tudunk jelenni, de az SBS bemutat egy másik érdekességet is: egy elektromos békát, ami teljes mértékben magyar innováció, tavaly Innovációs Nagydíjat is nyert. Ez annyiban különbözik a többi elektromos békától, hogy először felrakja a teherautóra az árut – olyan magasra tud emelni –, utána pedig felrakja saját magát, így a kamionon belül is könnyen lehet vele pakolni. Ennek az elektromos tervezésében, kábelkötegelésében az Ikarus is részt vett, és a későbbiekben, a további megállapodások függvényében akár a gyártási fázisokban is részt fogunk venni.
Balogh László, az SBS ügyvezetője, Varga Mihály pénzügyminiszter, Bankócs Tamás, az Ikarus Global Zrt. alelnöke és Fehér Roland, az Ikarus vezérigazgatója az Ikarus 120e előtt
Fotó: MH/Balogh Dávid
– Sokan állnak meg itt az önjáró alváz előtt. Ez is közös fejlesztés?
– Nem. Az önjáró alváz teljes mértékben az Ikarus saját fejlesztése, amire nagyon büszkék vagyunk, sokat várunk tőle. Például mivel a Volvo és a Scania is már leállította a buszgyártását, de felépítményekkel még mindig foglalkoznak, így akár ők, de akár egy harmadik fél megveheti a mi alvázunkat, és ráépítheti a saját felépítményét vagy bármilyen felépítményt. A kiállításon látható 12 méteres változaton egy sárga, átmeneti vasszerkezet látható, ez a szállíthatóság miatt került rá. Azokat, amiket ténylegesen eladunk, a megrendelő igényei szerint alakítjuk ki, nagyon rugalmasak vagyunk mind méretben, mind pedig a kialakítás tekintetében. Szerencsére már most elég nagy az érdeklődés a termék iránt.
– Valaki az előbb megkérdezte, hogy „…és ez mennyire kínai”.
– Ez teljesen magyar, ráadásul saját fejlesztés. A mechanika, az elektronika, a hidraulika – minden nálunk, az Ikarus székesfehérvári gyárában készül, és az Óbudai Egyetemmel közösen terveztük, tehát száz százalékban magyar termék.
– A szabadtéri kiállító helyen pedig két buszukat lehet kívül-belül megtekinteni. Az Ikarus 120e-t és a 80e Midit. Ezek már forgalomban vannak Székesfehérváron, de mennyire keresettek?
– Igen, az Ikarus 120e és a 80e Midi elektromos buszokkal érkeztünk ide. Lengyel-, Görög- és Németországban vannak folyamatban lévő értékesítéseink és az utóbbi időben is számos direkt megkeresés érkezett hozzánk. Romániában és Németországban már futnak buszaink, és az ottani partnereink jelezték, hogy szeretnék bővíteni a palettát. A Volánnal is van együttműködésünk, és a múlt héten írtak ki egy húszdarabos Volánbusz-tendert, amin szintén ezzel, az Ikarus 120e típussal indulunk, nagyon bizakodunk, hiszen rendszeresen kapjuk a visszajelzést az Ikarus rajongótáborától, hogy még mindig nagyon sokan szeretik a márkát és szeretnének több Ikarus buszt látni a hazai utakon. Egyébként összesen több mint harminc tenderünk van folyamatban, amelyeken a tizenkét méteres és a nyolc és fél méteres buszainkkal veszünk részt.
Az Ikarus 80e az SBS iparági kiállításán
Fotó: MH/Balogh Dávid
– Ehhez képest – legalábbis Budapesten – sokakat még mindig meglep, hogy az Ikarus létezik, sőt folyamatosan fejlődik.
– A budapesti közösségi közlekedésnek a jövőben szerves része kívánunk lenni. A budai Várban történt Ikarus 80e elektromos midibusz tesztelése kifejezetten sikeres volt. Erre a kiemelt fontosságú helyszínre vonatkozó szolgáltatási pályázatra beadtuk a jelentkezésünket, melynek megnyerése esetén az Ikarus visszatérhet Budapest útjaira, biztosítva az innovatív és kényelmes utasszállítás feltételeit.