Szilléry Éva
2024. április 20. szombat. 6:15
Észre sem nagyon vesszük már azokat az építészeti motívumokat, amiket a Kossuth Lajos utca épületei rejtenek az elszürkült, porlepte homlokzatok mögött. Pedig Budapest belvárosának egyik főutcájáról van szó, amely a hetvenes években kialakított formáját őrzi, már ami az autós forgalmat, a közterületet illeti. Az időközben megnövekedett forgalom és a plázakultusz azonban teljesen tönkretette a valamikor virágzó üzletsort, a beruházók pedig nem motiváltak a szóban forgó társasházak felújításában. Az Unesco világörökségi területének háttérzónájáról lévén szó, a Múzeum körúti szakaszig szigorú szabályok vonatkoznak a felújításokra, a tetőterek beépítése erősen korlátozott, pedig a befektetőknek ezekért a terekért érdemes vállalni a társasházak rekonstrukcióit.
Egyre kopottabbak a Kossuth Lajos utca egykori díszei
Fotó: MH/Török Péter
Az épített örökséget védő civil szervezetek sem olyan aktívak, mint évtizedekkel ezelőtt, amikor közös erővel megakadályozták belső-erzsébetvárosi házak bontását. Vagy a rendszerváltozás után, amikor a Budapest Világörökségéért Alapítvány (BVA) kezdeményezésére az ugyancsak világörökségi területen álló dunaparti házak összefogott támogatással újultak meg.
„A kilencvenes években katasztrofális állapotban voltak a Belgrád rakpart épületei: hiányzott az arhitektúra, levert erkély korlátokkal és vakolatdíszekkel találkoztunk. Az alapítványunk kezdeményezésére a Főváros 25 és a kerület 50 százalékos támogatása mellett néhány éven belül visszaállítottuk a Dunapart ezen szakaszát” – emlékeztetett Korompay Katalin az alapítvány főépítésze.
A Kossuth Lajos utca épületei Korompay szerint azonban most sincsenek olyan elkeserítő állapotban, az architektúrák, építészeti formák többnyire megvannak, az épületdíszek is könnyen rekonstruálhatók, mindössze a kerületek és a városvezetés összefogása kellene egy ilyen átfogó terv elindításához.
A Dunához közelebb és a középkori városfalon belül eső volta miatt a Kossuth Lajos utca jóval patinásabb és jellemzően kisebb házakkal megépült szakasz, mint a Rákóczi út, ahol nagyobb traktusokat alkotnak a régi házak, jellemzőek az épülettömbök. A szakember ezért is tartja építészetileg izgalmasabbnak, színesebbnek ezt a szakaszt.
A homlokzatok ma már szinte elfeketedtek, a 14-16. számú Wagner-ház kapujában például alig láthatóak a bájos puttók, kezükben az építészet attribútumaival: vonalzóval és tervrajzzal. A ház belső terében teljesen külön világ nyílik meg: az olasz palazzókat idéző elegáns, tágas belső udvarra érkezünk belül már inkább torzókkal nagyon sérült szobrokkal találkozunk. Néhány eredeti torony is elpusztult, ami műemléki újjáépítést igényelne: ilyen a Czigler Győző tervezte valamikor Tudományegyetemi Alap bérháza, ma a Puskin Mozi épülete, aminek a Semmelweis utcára néző előkelő saroktornya nincs meg már. A túloldalról fotózott tető akkor is hiányos látszatot kelt, ha nem ismerjük az eredeti 1895-ös felvételeket.
A páros oldalon egymás mellett a fehér- és vöröstéglás Késmárky Illés bérház és a Kemény-Morlin bérház, nemcsak a légszennyeződés ellenére szebben maradt neogót és szecessziós jegyeket viselő homlokzatok példái, de a Kossuth Lajos utca kisebb, díszesebb épületeinek látványos elemei.
A historizáló városszövetbe belekontárkodó hatvanas évek durva modernista lenyomatát Finta József mentette meg, őt dicséri a Szép utca sarkán álló magas épület. A szomszédos saroképület a Ferenciek tere felé egyike talán a leginkább lerobbant háztömböknek a Kossuth Lajos utcában, a Pesti Ferencesek temploma, a tér és a hídfők az elmúlt évek koncepciózus felújítása révén ismét szép képet mutatnak. A térfelújítás még része annak az ötödik kerületi programnak, amely Budapest új főutcáját a Kálvin tértől az Október 6.-a utcáig határozta meg.
Ami a forgalom, vagyis a városi autópálya felszabadítását illeti, legutóbb a Budapest Szíve elnevezésű átfogó projekt keretében merült fel, hogy csökkentett forgalmú útszakaszt alakítanának ki az Astoriáig, a buszsávot középre helyezve a két szélső sávban kerékpárúttal és egy-egy autós sávval. Ez a terv szélesebb járdaszakasszal és fasorral tette volna élhetővé a Ferenciek terétől az Astoriáig terjedő részt. Az elképzelés a Kossuth Lajos utca-Rákóczi út tengelyen megszüntette volna a tranzitforgalmat.
Vitézy Dávid főpolgármester-jelölt programjában is szerepel a Kossuth Lajos utca felújítása faltól falig, a társasházak felújítását illetően pedig együttműködést tervez a tulajdonosokkal.
Feltehetően a Kossuth Lajos utca épületeinek rendbehozása az útszakasz rekonstrukciójának folyományaként történhet meg, de támogatás nélkül nem látni más utat az épületek megmentésére.