Földönkívüli baktériumokat találtak az ISS fedélzetén

A NASA sajtóközleményében azt írta, hogy amikor a Jet Propulsion Lab tudósai az űrállomáson talált, gyógyszerrezisztens enterobacter bugandensis baktérium mintáit vizsgálták, felfedezték, hogy a törzsek olyasmivé mutálódtak, amilyen a Földön nem létezik.

„A tanulmány eredményei azt mutatják, hogy stressz hatására az ISS-en izolált törzsek mutálódtak, és genetikailag és funkcionálisan is különváltak földi társaiktól” – olvasható a sajtóközleményben.

„A törzsek képesek voltak életképesen és jelentős mennyiségben fennmaradni az ISS-en az idő múlásával.”

Ami még ennél is megdöbbentőbb: az E. bugandensis a jelek szerint nemcsak hogy képes volt „több más mikroorganizmussal együtt élni”, hanem egyes esetekben még azt is kimutatták, hogy „segített ezeknek az organizmusoknak a túlélésben”.

A tanulmány szerint az új kutatásban vizsgált törzseket „az ISS-en belül különböző helyekről izolálták”. Az E. bugandensis mellett a NASA más potenciálisan káros vírusokat, gombákat és baktériumokat is tanulmányozott a második mikrobakövető missziója keretében, amelynek során az űrhajósok szó szerint levakarják az ISS falait, és amit találnak, azt mikroszkóp alá teszik, hogy megvizsgálják, kikkel-mikkel osztják meg az életterüket.

„Az ember által épített, zárt környezetek, mint például az ISS, olyan egyedülálló területek, amelyek extrém környezetet biztosítanak, ahol mikrogravitációnak, sugárzásnak és megemelkedett szén-dioxid-szintnek vannak kitéve az organizmusok” – magyarázza a sajtóközlemény. „Az ilyen területekre »behurcolt« mikroorganizmusoknak alkalmazkodniuk kell.”

És ez sikerült is! A tanulmány szerint az E. bugandensis nemcsak hogy túlélte az űrállomás körülményeit, de úgy tűnik, hogy még ellenállóbbá vált a gyógyszerekkel szemben, így az „ESKAPE kórokozó csoportba” került, amely számos olyan baktériumot foglal magában, amelyek „félelmetes ellenálló képességükről ismertek az antimikrobiális kezelésekkel szemben”.