Sütő-Nagy Zsolt
2024. április 23. kedd. 14:49
A siófoki hajókikötő mindig is a városba látogató turisták kedvenc helye volt, ahol a nyári napokon többezer turista is megfordul. Számukra kínál egy újabb izgalmas programot a Sió-zsilip közösségi tere.
Rétvári Bence, a Belügyminisztérium parlamenti álamtitkára a beruházás átadóünnepségén, Siófokon elsősorban azt hangsúlyozta: olyan helyszín jött létre, amely nemcsak az alapvető műszaki funkcióját látja el, hanem illeszkedik a városba, új élményt tud nyújtani az itt élőknek és az ide érkezőknek. Az uniós támogatással, húszmilliárdos beruházásból megújult Sió-zsilip a vízügyi beruházások egyik legjelentősebbikének számít. A közönség előtt megnyíló, parkosított volt üzemi terület pedig Siófok új látványossága lesz.
Külön kiemelte, hogy ez a fejlesztés is jól mutatja, hogyan is hasznosulnak az Európai Unióból érkező pénzek, éppen ezért is érthetetlen, hogy a Magyarországnak járó forrásokat Brüsszel visszatartja.
Az államtitkár arról is bezélt, hogy a vízgazdálkodás kiemelten fontos Magyarországon, ahol több mint 4300 kilométernyi állami tulajdonú árvízvédelmi védvonalról kell gondoskodni, és ebből a kormány támogatásával ötszáz kilométernyi újult meg az elmúlt években, tíz százalékkal csökkentve az árvízvédelmi kockázatot.
Sió-zsilip és közösségi tér átadása, 2024. április 23.
Fotó: MH/Török Péter
Czunyiné Bertalan Judit, az Északnyugat-magyarországi Gazdaságfejlesztési Zóna komplex fejlesztésért felelős kormánybiztosa elmondta, hogy a Balaton műtárgyainak nemrégiben lezárult fejlesztéséhez kapcsolódóan Siófok központi része nagyszabású tájépítészeti elemmel lett gazdagabb azzal, hogy a Sió-zsilip környezete közösségi térré alakult. Mindez erősíti a balatoni turizmust, amelynek meghatározó szerepe van az ország életében, hiszen a teljes hazai turizmus egyharmada a Balatonhoz kötődik.
Sió-zsilip és közösségi tér átadása, 2024. április 23.
Fotó: MH/Török Péter
Majdnem kétezer éves a Sió
A Balaton vízszintjének szabályozására a III. században Galerius római császár vízlevezető csatornát építtetett a mai Siófok területén. A zsilip, mely ekkor még csupán egy átvágott homokturzás volt, a népvándorlás korában megsemmisült.
Mivel a Balaton vízszintje jelentősen ingadozott, a XIX. században tervek készültek a Balaton vízszintjének szabályozására, mely több célt szolgált:
– hajóút kialakítása, mely a tavat a Dunával köti össze,
– a Balaton körüli mocsarak, berkek lecsapolása, bevonásuk a mezőgazdasági művelésbe,
– a balatonfüredi kikötőhely biztonságosabbá tétele,
– a Budapestet az Adriával összekötő vasútvonal mentesítése a víz- és jégkároktól.
1863. október 25-én ünnepélyes keretek között adták át az új fazsilipet. A zsilipátadás korszakalkotó jelentőségű volt a Balaton, a Sió és Siófok történetében. A Balaton partja üdülőövezetté vált, s a megépült vasút lehetővé tette a tó gyors megközelítését.
A zsilip bővítése és korszerűsítése az 1940-es években már időszerűvé vált, de a tervezési munkálatokat a II. világháború félbeszakította. 1947. szeptember 22-én helyezték üzembe az új zsilipet. A hajózsilip 83,5 m hosszú 12 méter széles, 1200 tonnás uszályok és hajók átbocsátására alkalmas. A vízlépcső 2,5 m szintkülönbséget képes biztosítani a Sió és a Balaton között.