A lap által megkérdezett légügyi szakemberek szerint ez rendkívüli módon veszélyeztetheti a repülés biztonságát. Az orosz hadsereg hadászati és vélhetően stratégiai céllal, főként Kelet-Európában és a Baltikumban zavarja jelenleg a műholdas navigációt.
Viszont ez az utasgépek navigációs rendszereit könnyen használhatatlanná teheti. A pontatlan műholdas jelek miatt a pilóták könnyen letérhetnek a kijelölt légifolyosókról, amely akár tragédiával is végződhet. Ráadásul az oroszok emellett további intézkedéseket is hoztak: hamis radarjeleket is sugároznak a gépeknek, ezáltal azt a látszatot keltve, mintha a repülő pillanatokon belül összeütközne egy másikkal.
Ilyenkor a pilótáknak gyors kitérő manővereket kell tenniük, amely szintén komoly kockázatokat rejthet magában, hiszen ha elhagyják a kijelölt légifolyosót, a gép instabillá válhat a hirtelen kormánymozdulatok miatt. Tavaly augusztustól idén márciusig az ilyen típusú jelzavarás 1368 WizzAir- és 2309 Ryanair-járatot érintett Kelet-Európa és a Baltikum felett, de 82 esetben a brit nemzeti légitársaság, a British Airways utasai is veszélyben voltak.
A lap szerint orosz elektronikai hadviselési alakulatok nemcsak az amerikai GPS, hanem az európai Galileo helymeghatározó műholdak adásait is elnyomják, így teljesen megbéníthatják a repülőgépek navigációját.
Az Európai Repülésbiztonsági Hatóság (European Aviation Safety Agency) már januárban jelezte, hogy zavarják a műholdas helymeghatározó rendszereket, de azt akkor még nem közölte, hogy kikre gyanakszik. Luc Tytgat, a szervezet főtitkára aggasztónak nevezte, hogy egyre gyakrabban fordulnak elő ilyen veszélyes esetek.
A The Sun emlékeztet rá, hogy márciusban még a Lengyelországba látogató brit védelmi miniszter, Grant Shapps különgépének navigációs rendszere is megbénult, amikor a a kalinyingrádi orosz exklávé közelében repült.
Az égbolton sík terepről egyszerre hét-tizenkét műhold látható, amelyből a helymeghatározáshoz négy, a tengerszint feletti magasság meghatározásához pedig további egy műhold szükséges.
A repülési szakértőktől szerzett adatokat elemezve a londoni újság arra a következtetésre jutott, hogy a polgári légijáratok a legnagyobb veszélyben Lengyelország, a balti államok és Törökország légterében vannak. Finnország, Románia és Bulgária felett közepes szintű a fenyegetettség.