A világ városai, szeméttelepei, szárazföldi és vízi felszínei tele vannak eldobott műanyaggal. A plasztikprobléma az egyik legnagyobb kihívás a környezetvédelem terén, nem beszélve a műanyagszemét esztétikai borzalmairól.
A Guardian most arról ír:
kevesebb mint 60 cég felel a világ műanyagszennyezésének több mint 50 százalékáért.
Önkéntesek egy nemzetközi csoportja több mint 1,8 millió darab műanyagszemetet vizsgáltak át 84 országban, öt év alatt. A szemét nagy része étel-, ital- és dohánycsomagolás volt.
A legnagyobb szennyező cégek a kutatás szerint a következők voltak: az Altria és Philip Morris International dohányvállalkozások, továbbá a Danone és a Nestlé, a PepsiCo, valamint a márkázott műanyagszemét nem kevesebb, mint 11 százalékáért felelős Coca-Cola.
A környezetvédők szerint az ipar a fogyasztókra hárítja át a felelősséget, miközben a cégek maguk választják ki a csomagolásaikat.
A Guardian sorra megkereste a megnevezett cégeket, hogy reagáljanak az állításukra. A Coca-Cola közölte, hogy 2025-re csomagolásaik száz százalékát újrahasznosíthatóvá kívánják tenni, és 2030-ra legalább 50 százalékban újrahasznosított anyagból akarnak csomagolni.
A Nestlé azt közölte, hogy öt év alatt 15 százalékkal csökkentette műanyaghasználatát. A Danone öt év alatt nyolc százalékot tudott csökkenteni. Mindez persze még nem fogja megoldani a világ földjein és vizein ma elterülő műanyag szeméttengerek problémáját.