MH/MTI
2024. április 25. csütörtök. 18:49
A horvát kormány 2021 májusában döntött arról, hogy tizenkét Dessault Rafale F3R típusú használt vadászgépet vásárol 1,13 milliárd euró értékben: tíz együléses és két kétüléses harci gépet.
A kiválasztott többfunkciós repülők a legújabb generációhoz tartozó harci gépek családjához, és a világ legjobbjai közé tartoznak – mondta akkor Andrej Plenkovic kormányfő, megjegyezve, hogy ezzel az ország olyan képességre tesz szert, amellyel az elkövetkező 30-40 évben többszörösére növelik a horvát hadsereg harci erejét.
A vadászgépek délelőtt indultak el a bordeaux-i reptérről, fedélzetükön a horvát pilótákkal, akik ezt megelőzően többhónapos kiképzésen vettek részt Franciaországban.
Mielőtt beértek a horvát légtérbe – egy óra negyven perc után – a horvát pilóták üzenetet küldtek minden horvát állampolgárnak: „Hamarosan belépünk Horvátország légterébe, amely mától még biztonságosabb lesz. A horvát Rafale-ok és a horvát pilóták hazaérkeztek” – írta közleményében a horvát védelmi minisztérium.
A gépek leszállását katonai ceremonia kísérte a Zágrábhoz közeli Pleso repülőtéren. A fogadáson részt vett a teljes állami vezetés.
Ez év végéig további két harci gépnek kell megérkeznie Horvátországba, a fennmaradt négy vadászgép pedig 2025 első negyedének végére várható.
Horvátország egyetlen vadászrepülő-százada nyolc szuperszonikus, generáljavításon átesett MiG–21 BIS harci és négy UM gyakorló repülőgépből állt. A gépek nagyjavítását komoly botrány kísérte: a horvát katonai ügyészség 2016 márciusában nyomozást indított, mert sorozatos hibák jelentkeztek a repülőgépek használata közben. A vizsgálatok során kiderült, hogy Ukrajna nem eredeti MiG–21-es vadászrepülőket adott el Horvátországnak, hanem több, más országból beszerzett alkatrészből összeállított gépeket.
A megvásárolt repülőgépek sorozatszámait átütötték, és az alkatrészek sorozatszámai sem egyeznek a dokumentációkban lévőkkel. Évekig mindössze néhány repült közülük, és azok is csak minimális időt töltöttek a levegőben. Ugyanakkor 2023-tól már ezek a gépek sem szállhattak fel, mert műszaki érvényességi idejük lejárt. Ez idő alatt Olaszország és Magyarország látta el Horvátország légterének védelmét.