Amikor Ryan Goslingba szerelmes a kamera

A rendező, akinek a nevéhez olyan világsikerű filmek fűződnek, mint például az Atomszőke (2014) vagy a Gyilkos járat (2022) ezúttal a CGI-ik előtti hagyományos kaszkadőrszakma iránti szerelmét fejezi ki a filmben, amelyben minden esést, borulást, égést, repülést, halálforgást trükkök nélkül csináltak végig a kaszkadőrök.

Mindig kaszkadőrjelenetet trükkök nélkül csináltak végig a filmben

Minden kaszkadőrjelenetet trükkök nélkül csináltak végig a filmben

Fotó: UPI media

David Leitch a leglátványosabb olyan kaszkadőrjelenetekkel tűzdelte filmjét, amelyeket már korábbi filmekben kipróbált kollégáival. Összesen négy kaszkadőrt alkalmaztak a legmeredekebb képsorokhoz.

Néhány mutatványt pedig maga Ryan Gosling, a címszereplő csinált, aki szerint így lett hiteles az alakítása, hogy ő is bedobta magát.

Objektum doboz

De a Sydney Operaház előtt a tengerparton játszódó film alapvetően egy szerelem és egy forgatás története. A hollywoodiakat ugyanannyira érdekli, mint mindannyiunkat, hogy fogjuk túlélni a kapcsolatok válságát, szinglihordák leszünk, maradunk, és kihalunk, vagy van-e esetleg más megoldás is. Megújhodhat-e a férfi-nő kapcsolatok alapvető modellje a patriarchális kor alkonyán vagy már inkább azon is túl?

Négy kaszkadőrrel dolgoztak a filmben - a jobb szélen David Leitch a rendező, a bal szélan Ryan Gosling, a férfi főszereplő

Négy kaszkadőrrel dolgoztak a filmben – a jobb szélen David Leitch a rendező, a bal szélen Ryan Gosling, a férfi főszereplő

Fotó: UPI media

A nőrablásról például le tudott szokni az emberiség, hátha sikerül leszokni arról is, hogy felelőtlenül ugorjunk bele egy kapcsolatba, vagy hogy kishitűségből kifolyólag ne tudjuk befogadni a szerelmet, a szeretetet, a támogatást.

Ryan Gosling, aki tavaly a Barbie című filmben Kent alakította, amely szintén ilyen kapcsolatokról együttgondolkodós film volt, most kaszkadőr (Colt Seaver), ő az az ember, akit ledobnak, felgyújtanak, felborul miegymás a planéta legnagyobb akciószínésze, vagyis Tom Ryder (Aaron Taylor-Johnson) helyett az akciófilmben, amelyet éppen forgatnak.

Nagyon jól mennek a dolgok, prímán halad a film a szupersztár főszereplésével és Colt kaszkadőrmunkájával, sőt még a film segédrendezőjével, Jody Morenoval (Emily Blunt) is összejön egy flört, amikor Colt nagy magasságból lezuhan, megsérül a gerince, nem dolgozhat kaszkadőrként.

Ryan Gosling szerint úgy lett hiteles az alakítása, hogy több mutatványt ő maga csinált

Ryan Gosling szerint úgy lett hiteles az alakítása, hogy több mutatványt ő maga csinált

Fotó: UPI media

Másfél évvel később Jody már a saját filmjét forgatja Metálvihar címmel egy űrcowboyról és egy földönkívüli nőről – szintén Tom Ryderrel a főszerepben, amikor Gail (Hannah Waddingham), a minden hájjal megkent producer megkeresi Coltot.

A férfi azt hiszi, Jody, a szerelme újra vele szeretne dolgozni. A felkérés azonban nem tőle származik, háta közepére nem hiányzik a férfi, aki eltűnt a balesete után.

Mit tegyen Colt, hogy bebizonyítsa, szereti Jodyt, és hogyan élje túl a neki állított kelepcét? Egyáltalán ki és miért akarhat neki ártani, aki 23 perc alatt terelt ki egy csótányt Jody hálószobájából?

Míg Colt az eltűnt Tom Rydert keresi, egészen különleges – verekedésekben, gyilkos párbajokon és a lehetetlen határán egyensúlyozó –, ugyanakkor helyenként komikus kaszkadőrmutatványok során menti a bőrét és menti Jody filmjét.

A nő mindeközben ott van leakadva, hogy ez biztos csak egy flört volt, biztosan nem fontos a férfi számára. Hiszen hol van a férfi? Soha nincs jelen, nem keresi, pont nem jókor keresi telefonon, furcsa helyzetekben látja viszont.

Annyira tipikus probléma ez a férfi és nő között, hogy azt mondhatnánk, nem változott semmi nagyanyáink óta, de talán érdemesebb azon elgondolkozni, hogy amikor egy férfi szeret és komolyan vesz egy nőt, elkezdi megvalósítani a nő vágyait, vagy a közös vágyaikat, a nők ezt miért nem értik?

Nem tanulták meg a családban, iskolában, baráti körben, milyen az, ha valaki hisz bennük, ha emeli őket, ha támogatja a céljaikat?

A filmben Colt és Jody szép lassan megtalálják egymáshoz az utat, és kiderül, hogy nagyon jól tudnak együtt dolgozni és küzdeni.

A férfi emeli a nőt azáltal, hogy dolgozik a filmjében, de közben ő maga is emelkedik, nem csak szakmailag, hanem emberként is. A valódi megpróbáltatásokban igazi hőssé válik, aki elveszti a kishitűséget, ami miatt nem kereste a nőt, amíg lábadozott.

Ahhoz azonban, hogy működjenek, az is kell, hogy a férfi ne mutassa magát sebezhetetlennek, nem szégyen, hogy fáj, ha felgyújtják, lelövik, lelökik, ledobják, dróton vonszolják, és azt sem kell titkolnia, hogy fáj, ha nem lehet azzal, akit szeret.

A film romantika, komédia és akciófilm határán egyensúlyoz. A nagyon látványos és egyáltalán nem szokványos kaszkadőrjelenetek, amelyek közt Guinness-rekord is akad, egészen különös ízt adnak a szerelmi történetnek.

Végre nincs letagadva, hogy a beteljesült szerelem is dráma, veszélyes üzem, kaszkadőrmutatvány is akár.

Ahol szerelem van, ott meg is kell küzdeni érte, hiszen minden mélyben húzódó félelmet, fájdalmat felszínre dob, és ha nem elég, ami belül zajlik, mindig vannak a szerelemnek külső ellenségei is, akik elsőre nem is látszanak ellenségnek, sőt de attól még inkább veszélyesek.

A kaszkadőr című film különlegessége az is, hogy ezúttal nemcsak a női főszereplőbe szerelmes a kamera, ahogy más filmekben időnként látjuk, hanem sajátos intimitással mutatja Ryan Gosling arcának és testének számos részletét, szinte simogatja a kamera. A színész pedig rájátszik minderre, cuki fejtartásokkal, pislogásokkal, kockahas- mell- és karizomvillantásokkal. A filmbeli kutyussal közös jelenetek is fokozzák az összhatást.

A másik vonzó férfiszínész, Aaron Tayler-Johnson nem járt ilyen jól, borzasztóan ellenszenves figurát alakít, akinek a jelenléte is taszító. Abból is látszik, mennyire jó színész, hogy tényleg majdnem kiütést kap tőle a néző, ahányszor megjelenik a vásznon.

Lesz majd a filmben egy harmadik nagynevű színészkedvenc is, meglepetés, hogy ki.

További erénye a filmnek, hogy a végén nincs a jó és rossz sztereotíp harca, amikor hős és antihős vagy lelökik egymást vagy nem, valamilyen meredélyről, hanem itt kollektíven megy valami hasonló, ami sokkal érdekesebb, és talán még életszerűbb is.

A kaszkadőr – The Fall Guy – 2024

Amerikai romantikus akcióvígjáték

Rendezte: David Leitch

10/10

Elolvasom a cikket