MH/MTI
2024. április 28. vasárnap. 9:26
Frissítve: 2024. április 28. 9:31
Az első vidéki trolibuszjárat Szegeden indult 1979. április 29-én. Az 5-ös troli a tíz évvel korábban megszüntetett 5-ös villamos nyomvonalán haladt. A kilenc ZIU-9-es típusú szovjet gyártmányú jármű kezdetben a Bartók tér és a Gyermekkórház között közlekedett, csúcsidőben 5, azon kívül pedig 10 percenként.
Ezt követően öt év alatt épült ki a szegedi trolihálózat: az 5-6-7-8-9-es vonal. A következő nagyobb hálózatbővítés 2010 és 2013 között történt, ekkor hosszabbították meg a 8-as vonalat és alakították ki a város legtöbb utast szállító autóbuszvonala helyett a 10-es trolibuszvonalat és indult – akkor még a 9-es trolibusz elágazó járataként – a 19-es troli.
Az évforduló alkalmából hétfőn 10 óra után a 9-153-as pályaszámú ZiU-9 típusú nosztalgiajármű indul el az Újszeged Gyermekkórház megállóhelyről. A nosztalgiajáraton érvényesíthető a Troli45 emlékjegy. Az utasokat szállító jármű 10.45-kor érkezik az 1979-es átadó helyszínére, a Széchenyi térre, ahol a városháza mellett a korabeli ünnepséghez hasonlóan újra átszakít egy szalagot.
A jubileum alkalmából az 5-ös és a 6-os trolibuszvonalon nosztalgiajárművek szállítják majd az utasokat, minden fordulóban más járműtípus közlekedik.
Az SZKT honlapján az évfordulóra virtuális kiállítás nyílt a szegedi trolibusz-közlekedés fejlődésének lépéséről. A tárlat bemutatja a Szegeden közlekedő korabeli és mai járművek típusait, és mindegyikről egy-egy korábbi vagy jelenlegi SZKT-dolgozó osztja meg emlékeit.