Mesterséges intelligencia fejtette meg Raffaello híres festményének titkát

A reneszánsz művészet egyik csodálatos alkotása, Raffaello Madonna della Rosa című műve régóta viták forrása a művészettörténészek körében. A mesterséges intelligenciát alkalmazó fejlett kutatásoknak köszönhetően azonban brit és amerikai tudósok áttörést értek el a remekmű megértésében.

A 2023 decemberében közzétett kutatás kimutatta, hogy egy másik művész is hozzájárult a híres festmény megalkotásához, amelynek szerzőségét Raffaello Santinak tulajdonítják.

Egy személyre szabott algoritmus lehetővé tette a mű alapos elemzését, összehasonlítva annak minden elemét Raffaello műveivel.

„Raffaello hiteles festményeinek képeit használtuk fel, hogy a számítógépet betanítsuk arra, hogy részletesen felismerje a stílusát, az ecsetvonásoktól, a színpalettától, az árnyékoktól és a művek egyéb aspektusaitól kezdve. A számítógép sokkal mélyebbre lát, mint az emberi szem, egészen a mikroszkopikus szintig” – idézi a Science Alert Hassan Ugail matematikust és informatikust, a brit Bradfordi Egyetem munkatársát.

Kiderült, hogy a Madonna, a gyermek Jézus és Szent János alakját Raffaello sajátos festészeti stílusa szerint alkotta meg. Amit a mesterséges intelligencia Szent Józsefről „mond”, az más. A tudósok által nemrég megfogalmazott következtetések, miszerint Szent József arca nem az olasz festő tehetségét tükrözi, helyesnek bizonyultak.

Sajnos nem tudni, hogy ki volt a mestermű társalkotója. Talán Giulio Romano, Raffaello egyik tanítványa lehetett. Ez valószínű, tekintve, hogy olyan nagy művészek, mint többek között Rembrandt, bevonták tanítványaikat az alkotási folyamatba.

Azok a tudósok, akik Raffaello művének értékelésére vették a fáradságot, hangsúlyozzák, hogy a mesterséges intelligencia segít majd a szakembereknek a kiemelkedő alkotások szerzőségének megerősítésében.

„Nem arról van szó, hogy a mesterséges intelligencia elveszi a munkát az emberektől. Egy műalkotás hitelesítésének folyamata során számos szempontot vizsgálnak meg, a származástól kezdve a pigmenteken át a mű állapotáig és így tovább” – hangsúlyozza Hassan Ugail.

Elolvasom a cikket