Így kerülhetjük el, hogy gyermekeink bántalmazás áldozataivá váljanak

„Néhány hónap leforgása alatt ez már a harmadik eset, hogy egy gyermeket súlyos támadás ér az iskolában: volt, akivel homokot és kavicsot etettek, néhány hete hátulról szúrtak le egy diákot, most pedig az iskola udvarán ért támadás egy tanulót, akinek életmentő műtétre volt szüksége” – idézte fel Hal Melinda, aki szerint ezek az esetek jól mutatják, hogy a fiatalok mentális egészsége veszélyben van.

„Mentális egészségügyi vészhelyzet van a fiatalok esetében, a digitális világ fokozott jelenléte, a szülő–gyermek kapcsolat gyengülése, a kötődés és az empátia hiánya olyan mértéket ölt, hogy csak idő kérdése, mikor történik egy újabb ezekhez hasonló eset vagy tragédia” – hívta fel a figyelmet a Mathias Corvinus Collegium vezető kutatója.

A szakember álláspontja szerint a legtöbb gyermek nem kapja meg otthon azt a stabilitást, ami a személyiségének a magját megszilárdítaná.

„Azt látjuk szakemberként, hogy a gyerekeknek egyszerűen nincs megküzdési stratégiája, a szülőkkel való kötődés mélysége gyenge, bizonytalan, vagy egyáltalán nincs is, mert valódi kapcsolódás helyett idejekorán egy digitális cumit adtak a gyermekeik szájába, amitől ez a belső mag megtörik, szétesik, vagy ki sem tudott fejlődni. Mindig vannak szerencsére kivételek, de nem engedhetjük, hogy a fent említett legyen az új normális” – magyarázta.

Hal Melinda szerint ahhoz, hogy a fiatalokat megvédhessük, muszáj korlátozni a digitális tartalmakat, és igenis belátni, hogy nem való okostelefon egy kiskorú kezébe.

Kiemelte: a bántalmazások legtöbbje ma már nem személyes konfliktusok miatt történik, sok esetben teljesen abszurd dolgok miatt szégyenítenek meg valakit.

„Okkal tehetjük fel a kérdést, hogy mi volt ezeknek a bántalmazásoknak vajon az előzménye? De mi van akkor, ha nincs előzmény? Mi van, ha csak szeplős, ha csak többet jelentkezett az órán, hogy szegény vagy épp gazdag? Ma, Magyarországon minden második gyermeket érint a bullying, vagyis zaklatás, amelyek többsége az internetes vagy közösségi bántalmazás: az iskolában rendszeresek azok az esetek, amikor egy gyermeket kirekesztenek, megszégyenítenek és akár öngyilkosságba hajszolnak” – jelezte.

Hal Melinda szerint közös, a szülők és a pedagógusok felelőssége is, hogy olyan kapaszkodókat, érzelmi hátteret adjunk a gyermekeinknek, ami a személyiségmagjukat törhetetlenné teszi.

„Rendbe kell tenni a lelki, mentális egészségüket, mert ha nem cselekszünk, egy egész generáció fog elveszni. Ahogyan az ő gyermekeiknek sem lesz kiút. Éppen ezen ügyek hívják fel a figyelmet arra, hogy a lelki egészség közügy, egyenesen nemzetstratégiai kérdés kell hogy legyen” – figyelmeztetett.

Elolvasom a cikket