Hogyan viselkedünk az egyes, pénzzel kapcsolatos helyzetekben? Milyen generációs alapélmények határozzák meg a pénzügyi attitűdünket? Mit tanultunk a szüleinktől, és mit adnánk át szívesen a gyermekeinknek? – többek között ezeket a kérdéseket járta körül a Cofidis Hitel Monitor 2024 második negyedévének felmérése generációs bontásban – olvasható az Elle.hu oldalán.
„Addig nyújtózkodj, ameddig a takaród ér”, illetve „sok kicsi sokra megy” – szól a baby boomerek és az X generáció elsőszámú útravalóként kapott intelme. A magyarok csaknem fele azt tanulta a szüleitől, hogy a pénzért keményen meg kell dolgoznia, azonban csak az Y generáció negyede és a Z ötöde adná tovább ugyanezt a szemléletet saját gyermekének.
Felnőttként tudatosabbak azok, akik zsebpénzt kaptak
A zsebpénz generációkon átívelő, jól bevált módszer a gyerekek pénzügyi nevelésére. Akik gyerekként nem kaptak, felnőttként kevésbé tudatosan állnak a pénzügyekhez. Ez a különbség még azonos jövedelmi csoporton belül is megfigyelhető.
A baby boomerek kétharmada a már említett, otthonról hozott mentalitást követi, amikor a pénzről van szó, amely mértékletességre, takarékosságra és észszerű gazdálkodásra int. Nem csoda, hogy megtakarítások terén ők állnak a legjobban: 38 százalékuknak van annyi félretett pénzük, hogy egy váratlan, sok százezres anyagi teherrel járó helyzettel is szembenézzen. Minél fiatalabb egy generáció, annál inkább jellemző, hogy a nem létszükségletet jelentő, nagyobb kiadásokat csak pluszmunka vállalásával tudják finanszírozni, tehát ez különösen igaz a Z generáció tagjaira.
Bár mind a négy generáció állítja, hogy a megtakarításaihoz csakis végszükség esetén nyúlna hozzá, a Z generáció már másképp gondolkodik a pénzről. 42 százalékuk megenged magának extra kiadásokat – sőt, gyakrabban még többet is költenek, mint amennyi beleférne a keretükbe –, mert élni szerintük most kell. Ez az attitűd háttérbe szorul az X generáció tagjainál, akik a jövedelmükből a legtöbbet lakhatásra költik.
A magyaroknál a leggyakoribb pénzügyi beszédtéma a napi kiadások és az infláció megvitatása. Ezek a lakosság felénél legalább heti rendszerességgel szóba kerülnek, ám az Y és a Z generációt kevésbé foglalkoztatja az infláció. A kutatásból az is kiderül, hogy a magyarok 58 százaléka füllentett már szeretteinek a valós költéseiről, az azonban egyáltalán nem jellemző, hogy a párjuk vagy a családtagjaik elől eltitkolt, dugipénzük legyen.