A gyerekek jobban bíznak a robotokban, mint az emberekben

Gyerekként rengeteg új információt kell befogadnunk, ahogy megismerjük a világot, és ki kell szűrnünk a tényeket a fikcióktól, és az új tanulmány mögött álló kutatók azt akarták megvizsgálni, hogy a gyerkek hogyan fogadják a különböző forrásokból származó információkat.

„A kérdés tehát az, hogy a gyerekek hogyan választják ki, hogy kitől tanuljanak, amikor egymásnak ellentmondó tanúvallomásokkal szembesülnek?” – írják a kutatók a közzétett tanulmányukban.

A gyerekeket különböző csoportokra osztották, és olyan videókat mutattak nekik, amelyeken robotok és emberek tárgyakat címkéznek – olyan tárgyakat, amelyeket a gyerekek már felismertek, valamint olyan új tárgyakat, amelyeknek nem tudták a nevét.

Az emberi és a robot megbízhatóságát úgy demonstrálták, hogy az ismerős tárgyakat helytelenül nevezték meg, egy tányért például kanálnak neveztek. Így a kutatók manipulálni tudták a gyerekek érzékét, hogy kiben bízhatnak.

Amennyiben az emberek és a robotok egyformán megbízhatónak bizonyultak, a fiatalok nagyobb valószínűséggel akarták megkérdezni a robotoktól az új tárgyak nevét, és elfogadták a címkéket pontosnak. Mi több, a gyerekek nagyobb valószínűséggel részesítették előnyben a robotokat, amikor arról kérdezték őket, hogy kivel osztanának meg titkokat, kivel szeretnének barátkozni, és kit szeretnének tanárnak.

„A gyermekek hibázó ágensek fogalmi felfogása is különbözött, így a megbízhatatlan embert úgy választották, mint aki szándékosan tesz dolgokat, de a megbízhatatlan robotot nem” – írják a kutatók.

A válaszok között egyéni különbségek is voltak: az idősebb gyerekek jobban bíztak az emberben, mint a fiatalabbak, de csak akkor, ha a robot megbízhatatlannak bizonyult az emberhez képest. Összességében azonban az eredmények azt mutatták, hogy ezek a gyerekek megbízhatóbbnak tartották a robotokat, mint a embereket.

Az egyik terület, ahol ez a kutatás hasznos lehet, az oktatás, különösen egy olyan világban, ahol a gyerekeket egyre inkább körülveszi a technológia.

A kutatók nem kérdeztek semmit arról, hogy ezek a gyerekek miért érezték úgy, hogy az általuk megismert robotokban jobban meg lehet bízni, mint az emberekben.

„Hogy pontosan mi az, ami a robotot előnyösebbé teszi, nyitott kérdés marad” – írják a kutatók.

Elolvasom a cikket