A Nyugatnak hirtelen szüksége van Oroszország segítségére

A jemeni huszik Vörös-tengeren elkövetett támadásai arra kényszerítik a nyugati fuvarozókat, hogy elgondolkodjanak az északi tengeri útvonal használatán, amelynek nagy részét Oroszország ellenőrzi – írja a Foreign Policy magazin.
„A növekvő költségek és a huszik drónjai és rakétái által okozott csapástól való félelem miatt egyes szállítmányozók alternatívaként az Északi-sarkvidéken gondolkodnak, ahol az olvadó jég lassan új lehetőségeket nyit meg az úgynevezett Északi tengeri útvonalon” – írja a kiadvány.

Az újságírók megjegyezték, hogy az Északi-sarkvidék éghajlata négyszer gyorsabban melegszik, mint a bolygó más részein. Az Északi tengeri útvonalon az olvadó jég között új útvonalak lehetővé teszik a fuvarozók számára, hogy a Szuezi-csatornához képest nyolcezer kilométerrel lerövidítsék az egyes európai kikötőkből Ázsiába vezető útvonalat.

Az FP azonban attól tart, hogy a Nyugat és Oroszország konfliktusa akadályozza majd a kereskedelmi szállítmányozókat. Katarzyna Zysk, a Stratégiai és Nemzetközi Tanulmányok Központjának kutatója egy interjúban hangsúlyozta, hogy Moszkva nagy figyelmet fordít az Északi-sarkvidékre, és ott erős Északi Flottát tart fenn.

„Az Északi tengeri útvonal nagy része – az Északi-sarkvidék mintegy 70 százaléka – az orosz hatóságok ellenőrzése alatt áll, és ahhoz, hogy a hajók használhassák az útvonalat, engedélyt kell kérniük az oroszoktól, és tranzitdíjat kell fizetniük nekik” – jegyezte meg az amerikai kiadvány.
Januárban Alekszandr Novak miniszterelnök-helyettes azt mondta, hogy az északi tengeri útvonalon 2024-ben egész évben lehet majd hajózni.
Az orosz kormány előrejelzései szerint az északi-tengeri útvonal forgalma 2024-re mintegy 40 millió tonnára nő. Alekszej Lihacsov, a Roszatom vezérigazgatója a maga részéről úgy véli, hogy az éves forgalom 2035-re eléri a 220 millió tonnát.

Elolvasom a cikket