Elbukhat Gyurcsány kedvenc polgármestere

– Nagy port vert fel az a bejelentésük, amelyben arra hívták fel a figyelmet, hogy a jelenlegi polgármester, Szaniszló Sándor törvénytelen módon kampányol. Mire alapozták a beadványukat?

– Több beadványt is tettem emiatt. Az egyik egy önkormányzati kiadványban megjelent szórólapra vonatkozott, a másik azokra a plakátokra, amelyeket a százszázalékban önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaság által állított reklámhelyeken a polgármestert népszerűsítő plakátokat tett ki. A Kúria az szórólapokra vonatkozó beadványuk alapján helyben hagyta a Fővárosi Választási Bizottság elmarasztalását, míg a plakátok esetében formai okokra hivatkozva elutasította a beadványt, megsemmisítette az FVB döntését.

– A választási kampány csatáinál is talán érdekesebb, hogy a meglátása szerint milyen területen volt sikeres utódja, és milyen tekintetben okozhatott csalódást?

– A közösségi médiában rendkívül sikeres. Azt sem lehet elvitatni tőle, hogy az általunk előkészített terveket, elindított fejlesztéseket korrekt módon végigvitte. Nem azt tette, mint Karácsony Gergely főpolgármester, aki mondvacsinált okokból átterveztette, átrajzoltatta a fővárosi projekteket, hanem Szaniszló Sándor befejeztette a közösség számára előnyös beruházásokat. Nem állította le azért, mert két fával többet szeretett volna, vagy más színű burkolatot. Említhetem a pestszentimrei orvosi rendelőt, a Budapest Arénát vagy a Havanna Hetivásárt. Csalódásnak nevezem a pestszentlőrinci szakrendelő felújítását, amely két éve kezdődött el, és mind a mai napig nem fejeződött be, több szakrendelés is szét van szórva a kerület különböző pontjain, amely főleg az idősebbeknek jelent komoly problémát, míg az elhúzódó felújítás miatt a szigetelés hiánya téli időszakban okozott komoly többletköltséget.

– Mi az, amiben feltétlenül változtatni kellene?

– Két fontos ügyben nagyon sürgősen cselekedni kell. Az egyik a kerületi szabad területek beépítése, amelyekkel a jelenlegi városvezetés a szerethető, nyugodt kertvárost egy szürke betonvárossá alakítanák át, annak minden hátrányával. Az egyik ilyen telepen egy hatalmas lakóparkot hoznának létre, ahol egy majdnem hétszáz lakásos társasházkomplexum épülne fel, anélkül, hogy a megfelelő és szükséges infrastruktúra rendelkezésre állna. Az egész környezetre olyan óriási teher hárulna, amelyet sem a közutak, sem az óvodai, a bölcsődei férőhelyek nem tudnának kiszolgálni. Nem csupán a már itt lakók élete bolydulna fel, hanem az újonnan ideköltözők is nehezen elviselhető túlzsúfoltsággal szembesülnének. Ezt mindenképpen le kellene állítani, és újra kellene gondolni. Ugyancsak rendkívül problémás az úgynevezett Wing-fejlesztés az Üllői út külső szakaszán, a volt szovjet laktanya területén, ahová bádogdobozok épülnének. Mindez azért is különösen szomorú, mert mi mindkét terület esetében tárgyaltunk az érintett fejlesztőcégekkel, és sokkal környezetbe illeszkedőbb, alacsonyabb beépítettségű tervekkel közel jutottunk a megállapodásokhoz. Az előbbi területen jobban érvényesültek volna a közösségi szempontok, míg az utóbbinál részben a Wizz Air oktatási és rekreációs bázisa jött volna létre, amelyhez uszodát is terveztek, és ezt átadták volna a kerületi önkormányzatnak üzemeltetésre. Ezen kívül a Wizz Air igényeihez alkalmazkodva egy háromcsillagos szállodát építettek volna, továbbá a repülőtér közelségét kihasználva egy magasabb kategóriájú hotelt, amely kapcsolódott volna az uszodához. A tervek első lépcsőjeként egy fittneszpark el is készült, aztán további területek felvásárlását követően ismeretlen okból megváltoztak az elképzelések, és hullámlemezekkel borított óriási bádogcsarnokokat alakítottak ki. A nagyívű fejlesztés helyett egy nem túl elegáns logisztikai központ kezdett megvalósulni, ami a környezet számára rendkívül káros. A zöldfelületek beépítése mellett a kormányzattal zajló értelmetlen kakaskodáson is változtatni kellene, mert ez nem szolgálja, hanem hátráltatja a kerület fejlődését.

– Itt elsősorban a kormány által tervezett a lajosmizsei vasútvonal fejlesztésére gondol?

– Pontosan, a kerületieknek egyértelműen az az érdekük, hogy egy korszerű, kényelmes, villamosított, kétvágányú vasútvonaluk legyen. Felújított megállókkal és a környezetük megújításával, továbbá új vasútállomást alakítanának ki ott, ahol ez nem elérhető a városrész Gyál felé eső területén. Ez mindenki számára előnyös lenne, hiszen különszintű csomópontokat alakítanának ki több ponton. Egy olyan fejlesztésről beszélek, amely érdemben segítené elő a kerület gyarapodását. Kétszázmilliárd forintot fordítana erre a kormány. Ehhez képest, teljesen kifürkészhetetlen okból, a városvezetés irreális elképzelésekkel állt elő, amely mélyvezetésű vasúti pályás elképzelést, vagy a nyomvonal áttelepítését tartalmazza a távolabbi autópályához. A szükséges engedélyek kiadásának a visszatartásával pedig akadályozza a reális fejlesztést.

– Milyen hátrányokkal járhat az akadékoskodás?

– Ha a többi településen megszületnek az engedélyek, és elkezdődik a kivitelezés, akkor itt csak a villamosítás valósulhat meg, a megállók, az állomások és a környezetük korszerűsítése nem, és ami a legnagyobb baj, a közúti csomópontok fejlesztése is elmarad, ezáltal az eddiginél is sokkal nehezebbé válhat a vasúti átjárók használata, hosszabb és gyakoribb lezárásokra számíthatnának az autósok, az egyéb tömegközlekedési eszközt használók, megnövekedne a kereszteződéseknél a várakozási idő. Nemhogy a jelenlegi helyzet konzerválódna, hanem még rosszabbá válna a közlekedés, mintha kiadnák az engedélyt.

Elmaradt a teljes összefogás

Öt esztendővel ezelőtt úgy tudott kétezer szavazattal győzni az egyesített baloldal jelöltje, a szocialista Szaniszló Sándor, hogy az MSZP-től a Jobbikig minden párt beállt mögé. A kisbaloldali koalíció ezúttal is az időközben Gyurcsány Ferenchez igazolt politikust támogatja, ám korántsem egyértelmű a sikere, hiszen az utóbbi két évtizedben a baloldal csak teljes összefogás esetén szerzett többséget a kerületben. Ezúttal azonban erről korántsem beszélhetünk, sőt nagy a harc várható a tisztségért, hiszen nyolc jelölt is van. Ughy Attila (Fidesz–KDNP) és Szaniszló Sándor (DK–Jobbik–Momentum–MSZP–Párbeszéd) mellett a Tisza Párt önálló jelöltet indított (Balogh Balázs), és a szervezet váratlan előretörése itt is boríthatja az erőviszonyokat. Helyileg komoly ismertséggel rendelkezik az LMP–Zöldek jelöltje, Banga Zoltán is, aki korábban Szaniszló támogatói között szerepelt, ám a kampánya hevessége arra utal, hogy nem csupán pártja kérésére nevezett be a harcba. További szavazatokat vihet el a munkáspárti Baranyi Gábor, vagy A Nép Pártjánnak színeiben induló Ruttensdorfer Béla, a Megoldás Mozgalom politikusa, Tabi Tünde és a Mi Hazánk képviseletében szereplő Kaldenecker György.

Elolvasom a cikket