Vitézy Dávid: Végre a budapestiek érdeke legyen az első!

– Gondolkodtam azon, hogy beállok a sorba, és tréfásan én is megkérdezem: Ön most akkor a Fidesz jelöltje; az volt-e már tegnap is, vagy az lesz holnaptól, de azt hiszem, akik ezzel foglalkoznak, egyszerűen pánikba estek, és fekete-fehérben látják a világot. Szóval, komolyra fordítva a szót: Önnek van egy impozáns programja. A legfontosabb kérdés szerintem az, hogy miből akarja ezt megvalósítani? Uniós forrásokat emleget, de azok épp csak cseperegnek…

– Először is el kell érnünk, hogy az uniós pénzeket újra megkapja Magyarország. Én ebben nem azt a politikát szeretném követni, amit Karácsony Gergely követ, aki a főváros brüsszeli irodáján keresztül minden erőforrást arra használt fel a Demokratikus Koalícióval egyetemben, hogy azért lobbizzon, hogy Magyarország ne kapja meg a neki járó uniós pénzeket. A Partizán főpolgármesteri vitájában is elmondtam: azt gondolom, hogy a jogállamisági mechanizmus hatástalan, viszont Magyarország számára hátrányos következményekkel jár. Én azon leszek, hogy megszerezzük az uniós forrásokat, és azon leszek természetesen, hogy a kormányból utána minél többet kisajtoljak Budapest számára. Tarlós István 10 évvel ezelőtt egy hétéves ciklusra 370 milliárd forint uniós pénzt kapott. Karácsony Gergely most azzal büszkélkedik sok-sok évnyi infláció után, hogy végül kapott 300 milliárdot. Én ennél azért ambiciózusabb lennék, és szeretném ezeket a tárgyalásokat újranyitni a kormánnyal.

– Világos. De mi a B-terv? Azért jutott ez eszembe, mert folyamatosan kritizálja a reptéri magasvasutat. Az a baj vele, hogy kínai?

– Az a baj vele, hogy értelmetlen. A reptér vasúti kiszolgálását úgy kell megoldani hitem szerint, hogy azt bekapcsoljuk a tömegközlekedésbe, és egy olyan vasúti megoldást csinálunk, ami a normál vasúti tömegközlekedés részévé válik. Én ezen leszek, ezért fogok dolgozni, ez van a programomban. Ennek van egy olyan előnye, hogy ezt uniós pénzből is meg lehetne építeni, ehhez nem kell kínai hitel.

– A főváros egyik legnagyobb problémája a közlekedés, a dugók, aminek az ingázók akaratlanul is az egyik katalizátorai. Szóval az összes tervét illetően amolyan állatorvosi ló lehet, hogy mit akar kezdeni ezzel a helyzettel. Például a HÉV-ekkel?

– Nagyon nagy szükség van az évek során teljesen elhasználódott járművek cseréjére; szükség van arra, hogy alacsonypadlós villamosok, vagy alacsonypadlós vonatok legyenek, és arra, hogy felújítsuk azokat a járműveket, amelyek erre szorulnak. Ennek a tervei nagyrészt megvannak, rengeteget dolgoztunk rajta már akkor, amikor a BKK-t vezettem. Lázár miniszter úr ezeket a projekteket leállította. Viszont azt a helyzetet, hogy a kormánypártok bejelentették a támogatásomat, szerintem nyugodtan lefordíthatjuk úgy, hogy a programomat is támogatják. Vagyis komoly esély van arra, hogy ezt a beruházást újra tudjuk indítani. Én minden erőmmel ezen és azon leszek, hogy meggyőzzem a kormányt.

– Hogyha jól emlékszem, úgy fogalmazott, hogy Gyurcsány emberei mennek, de a helyére Orbán emberei nem jönnek… Ugyanakkor azt gondolom, nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy jelen állás szerint a közgyűlésben lesz egy erős Fidesz-frakció, egy Tisza-párti frakció, és ott lesz a baloldal is, amely árulónak kiáltotta ki Önt. Hogyan lehet úgy egyensúlyozni ennyi érdekcsoport között, hogy a város ne lássa kárát ennek a széttagoltságnak?

– Szerintem ezért jó, hogy van egy világos programom, ami nem csak egy ígéretgyűjtemény. Határozottan állást foglaltam sok szakpolitikai kérdésben, a városvíziót érintő kérdésben, és én mindig ide fogok visszamenni, mint a kályhához. E mentén szeretnék ügyről ügyre haladva többségeket teremteni, és elérni, hogy a közgyűlésben jó döntések szülessenek. Azt valóban kikötöttem, hogy nem szeretném sem azt, hogy a Fidesz, sem azt, hogy a DK helyettest adjon, hogy a koalíció része legyen. Szerintem ez szükséges ahhoz, hogy valóban a pártpolitika fölé emelkedhessünk.

– Másképp teszem fel a kérdést, mert szerintem ez mindenkit jobban érdekel, mint az, hogy most Szentkirályi Alexandra miért lépett vissza. Nem tart attól, hogy olyan helyzet állhat elő, hogy úgymond a farok csóválja majd a kutyát, és megkötik a kezét a frakciók?

– Az a vicces, hogy ez miattam alakult így, és ma is így van: amikor 10 évvel ezelőtt a BKK élén voltam, és Tarlós István meg akart engem regulázni, akkor kiharcolta a főpolgármesteri jogkörök kiszélesítését. Éppen ezért a főpolgármester sokkal szabadabb, mint egy megyei jogú város vagy egy kerület polgármestere. Korlátlan számban vétózhatja a közgyűlés döntéseit és kizárólagos joggal csak ő tehet személyi vagy szervezeti ügyekben javaslatot a közgyűlés számára. Persze ettől függetlenül érdekes lesz egy ilyen színes közgyűléssel együttműködni. De, aki várospolitikai változást szeretne Budapesten; aki azt szeretné, hogy ne úgy menjenek a dolgok, mint eddig, emiatt ne aggódjon, szavazzon rám – ezekkel a jogkörökkel élve még egy ilyen nagyon töredezett közgyűlésben is biztosítani tudom, hogy a budapestiek érdeke legyen az első.

– A sajtótájékoztatóján ma megszólította a kormánypárti szavazókat is. De mi az ajánlata a számukra? Miért válasszák Önt és a listáját?

– Függetlenül attól, kire szavaznak a kerületi jelöltek esetében, szerintem a budapesti Fidesz-szavazók is értik és látják, hogy fővárosi szinten gyökeres változásra van szükség: olyan vezetésre, amely képes a város érdekeit eredményesen érvényesíteni a jövőben. A változás egyik garanciája szerintem az, ha az új főpolgármester mögött minél nagyobb, szakértőkből áll csapat van. Ezt kínálja az én listám; ezért kérem, hogy szavazzanak rám és a listámra.

Elolvasom a cikket