Jön az elektromos Abrams, tele van pakolva high-tech újdonságokkal

Az ukránok telesírták az amerikai szállítók fülét, hogy a híres, hírhedt Abrams tankok messze nem olyan jók, mint ahogy azt a tengerentúlon állítják. A világ legjobb harckocsijának tartott Abramsok nem teljesítették a hozzájuk fűzött elvárásokat. Több harci járművet az orosz drónok megsemmisítettek, ráadásul Moszkva csapatai nyolc Abramst zsákmányoltak. Ez utóbbi nem esett jól az amerikaiaknak és igazolva látták azt az előzetes félelmüket, hogy az amerikai technológia az oroszok birtokába kerülhet. Éppen ezért Amerika az Abramsoknak csak egy „lebutított” változatát adta át az Ukránoknak, így nincs mitől félni Washingtonban.

Mindazonáltal az ukrajnai konfliktus felszínre hozta a még a hidegháború alatt, a ’70-es években kifejlesztett és harci körülmények között, sivatagi terepen, a 2003-as iraki háborúban debütált Abramsok gyenge pontjait. Az Abrams 1980 óta az Egyesült Államok harckocsija, mindössze néhány évvel a vietnami háború befejezése után állították hivatalosan hadrendbe. Az Abrams tervezésénél az Egyesült Államok akkori elsődleges riválisát, a Szovjetuniót tartották szem előtt.

A szovjetek hatalmas harckocsi flottával rendelkeztek, mivel Kelet-Európa földrajza egy esetleges harckocsi-hadviselést tett volna szükségessé. Tehát az Abrams fejlesztésébe történt beruházásnak volt értelme.

Az Abrams a világ legnehezebb harckocsija, 76,3 tonna, ezért az 1500 lóerős gázturbinás motorja rendkívül sok üzemanyagot fogyaszt. „Az elmúlt néhány évben a General Dynamics megpróbálta megoldani az időközben felmerült problémákat” – írja a The Washington Post . Az eredmény: egy továbbfejlesztett Abrams tank, amely 10 tonnával könnyebb mint a jelenleg üzemelő modellek.

Az Abramsoknak Ukrajnában működési problémái voltak, gyakran elakadtak a sárban, vagy az ellenséges tüzérség által lőtt kráterek állták útjukat. Az ukránok arra panaszkodtak, hogy párás napokon a tank elektronikája meghibásodik, vagyis nem használható harcban. Egy Abrams körülbelül 10 millió dollárba került.

Ez nem tartalmazza a különféle kiegészítőket, például az aktív védelem költségét, amely drága és jelentősen megnöveli a harci jármű súlyát. Az ultranehéz tank csak korlátozottan használhatja a hidakat, több mint három és fél méteres szélessége pedig a városi harcokban okoz problémát a szűk utcák miatt – állítja mindezt Stephen Bryen, a Reagan-kormány egykori védelmi helyettes államtitkára, a Fegyverek és stratégia című internetes felületén.

Az amerikai haderő az elmúlt két és fél évtizedben már azon dolgozott, hogy a jelenlegi – hivatalos megjelöléssel – M1 Abramsnak kifejlessze egy modernizált változatát. Tavaly mutatták be a következő generációs General Dynamics AbramsX-et. „Ez az amerikai katonai harckocsi-technológia legnagyobb fejlesztése a hidegháború eleje óta” – írta a The Washington Post. A hatékonyság jegyében az AbramsX a jelenlegi harckocsiknál ​​kisebb létszámmal üzemel majd – írja a The National Interest (TNI), kéthavonta megjelenő, a nemzetközi kapcsolatokkal foglalkozó amerikai folyóirat.

„A fedélzeten lévő rendszert fel lehetne használni a távoli veszélyek észlelésére, a szoftver figyelmeztetheti a katonákat, hogy egy ellenséges tank néhány mérföldre van, és nagyjából kilencvenszázalékos bizonyossággal fenyeget. A harckocsi pilóta nélküli légi járművekkel is kommunikálhat, amelyek felderíthetik az előttünk álló veszélyeket” – így az TNI.”

Egy hibrid tanknak legalább két villanymotorja, egy lítium akkumulátora és egy Diesel motorja van, ez utóbbi az elektromos áram előállítására. A hadsereg szerint az AbramsX 50 százalékkal üzemanyag-hatékonyabb, mint elődje. Ezt a hatalmas üzemanyag-hatékonyság lehetővé teszi, hogy drámaian lecsökkentsék a tank tömegét. A hibrid megoldás mellett az az érv, hogy ezzel a tankok harci helyzetben lényegesen csendesebbek, hiszen ebben az esetben csak az elektromos motort üzemeltetnék. Így használnák ki a csendes és kevés hőt termelő villanymotor előnyeit. Ilyen körülmények között a tank hőkibocsátása jóval kisebb, ami azt jelenti, hogy a hőforrásokat „kereső” fegyverek nem jelentenek rá veszélyt, ha az akkumulátor számára áramot termelő Diezel motor le van állítva – összegzi az új technológiai újdonságokat Stephen Bryen.

Ugyanakkor az új, hibrid konstrukciónak vannak hátrányai is. Az egyik a nagy lítium akkumulátor használata. Az akkumulátor nehéz és akár néhány tonnát is nyomhat, valamint drága is, Ezen felül veszélyeket hordoz, mert felrobbanhat, ha olyan fegyverrel intéznek ellene támadást, amely repeszekkel okoz rombolást, vagy ha egy akna kilyukasztja a fenéklemezt.

Mindent összevetve, kétségtelen, hogy az AbramsX egy korszerű, rendkívüli képességekkel rendelkező harckocsi. De mint elődjénél, ennél a típusnál is csak a harcmezőn derül ki, hogy alkalmas-e arra a feladatra, amire tervezték.

Mert elődjénél, az M1 Abramsnál sem kalkulálták be, hogy Ukrajnában tavasszal és ősszel sár van.

Elolvasom a cikket