MH/MTI
2024. június 13. csütörtök. 14:48
A közlemény szerint az egyeztetésen a felek áttekintették a villamosenergia-hálózat és az e-mobilitási igények kielégítésére való felkészülés aktuális kérdéseit. Magyarország kiemelten fontosnak tartja az érdekeltekkel való párbeszédet, ezért a kerekasztal-beszélgetés előtt Fábián Gergely az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) elnökségével folytatott egyeztetést az elektromos járművekre való átállás kihívásairól.
Az Európai Unió ipari stratégiája határozottan támogatja az autóipar környezetbarát és digitális átállását. A személygépkocsikra és a könnyű haszongépjárművekre vonatkozó CO2-kibocsátási normákról szóló rendelet 2035-re 100 százalékos kibocsátásmentes személygépkocsik és kisteherautók; a nehéz tehergépjárművekre vonatkozó CO2-kibocsátási normákról szóló rendeletről nemrégiben született politikai megállapodás értelmében pedig 2040-re 90 százalékos kibocsátásmentes nehéz tehergépjárművek, 2035-re pedig 100 százalékos városi buszok előállítására irányuló utat határozott meg.
A célok elérése érdekében 2022 decemberében Thierry Breton létrehozta a #Route 35 platformot, amelynek célja az autóipar átalakulásának figyelemmel kísérése és támogatása. Az ütemterv öt olyan kulcsfontosságú tényezőt vizsgál folyamatosan, melyek döntő szerepet fognak játszani a nulla kibocsátású járművekre való sikeres átállás megvalósításában: töltési infrastruktúra, hálózati kapacitás és teljesítmény, akkumulátor és kritikus nyersanyagok, készségek, megfizethetőség.
Fábián Gergely az egyeztetés kapcsán kifejtette, hogy a belső piacért felelős biztos és a bizottság céljai egybecsengenek a hazai Versenyképességi stratégia céljaival is, mely egyrészt a járműipart és az akkumulátorgyártó ipart – a szükséges alapanyagokat előállító acél- és vegyipar mellett – stratégiai iparágként kezeli. Továbbá az e-mobilitás elősegítését, általánosságban pedig az engedélyezési folyamatok egyszerűsítését, felgyorsítását, digitalizálását, az eljárások, eszközök szabványosítását is zászlójára tűzte.
Az államtitkár kiemelte, a jövő versenyképességének kulcsa az elektromos autózás, ez jelenti Európa jövőjét. Magyarország egy erős és versenyképes európai elektromos járműiparban érdekelt.
Az elektromobilitás térnyerésének támogatása érdekében új, uniós szintű autóvásárlási ösztönző programra van szükség, amely egyaránt irányul a gyártókra és a vásárlókra. Az új járművek vásárlása mellett a használt elektromos autók kereskedelmét is célszerű segíteni és támogatni – áll a közleményben. Ezt szolgálja, az európai elektromos autózás versenyképességét erősítő akcióterv is, amelynek tervezete a tagállamok számára a soros magyar elnökség alatt, egy „white paper-ként” kerül bemutatásra a Versenyképességi Tanács július 8-9-i ülésén.
Az NGM leszögezte: nemcsak a célok elérését, hanem az oda vezető út során az EU-s ipar versenyképességének fenntartását és növelését is figyelemmel kell kísérni, így a folyamat monitorozása és a szereplők közötti párbeszéd fenntartása kiemelt fontosságú.