Alternatív üzemanyagokat ma már különböző növényekből, például repcéből, céklából vagy kukoricából, valamint fahulladékból, trágyából, szennyvíziszapból vagy élelmiszer hulladékból (pl. használt étolajból) is elő lehet állítani. Jelenleg olyan eljárásokat is fejlesztenek, amelyekkel műanyag hulladékot lehet üzemanyaggá alakítani – erről ír az Origo.
A fejlesztési laboratóriumokból a benzinkutakra kerülő új üzemanyagtípusok közül a hidrogénezett növényi olajból készült üzemanyag, hivatalos nevén HVO a legígéretesebb. 2024 májusától már forgalmazzák is Európa legnagyobb piacain. Skandináviában, Hollandiában („Blauwe Diesel”), Olaszországban (az Eninél) és Ausztriában is elterjedt már a hidrogénezett gázolajat (HVO) kínáló töltőállomások kínálata.
Az új üzemanyagok a benzinkúton XTL feliratot kaptak. A HVO gyűjtőfogalom egyébként olyan növényi olajokra utal, amelyeket hidrogénnel katalitikus reakcióban szénhidrogénné alakítanak át. Ez a folyamat a növényi olajok tulajdonságait fosszilis üzemanyagokhoz, különösen a dízelhez igazítja.
A B10-es dízel, ahogy a neve is mutatja, egy tízszázalékos biodízel-keverékkel kevert dízel. Korábban a dízelben a bioadalék legfeljebb hétszázalékos lehetett (B7). B10 azonban csak akkor tankolható, ha a gyártó külön engedélyt adott a használatára.
A benzinkút-üzemeltetők mostantól XTL és dízel B10-et tartalmazó tartályokat állíthatnak fel. A két új üzemanyag kiegészítheti a már ismert Super E5, Super Plus E5, Super E10 és Diesel B7 üzemanyagokat. A B10-et várhatóan fokozatosan vezetik be a németországi benzinkutakon.
Jelenleg azonban csak néhány autómodellt engedélyeztek a gyártók az XTL vagy a B10 használatára.