Az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő zenei historizmus egy relatíve újkeletű dolog, amely során a klasszikus zene korábbi évszázadait idézik meg korhű hangszerek, hangolás és előadásmód segítségével. Mivel hangfelvételekkel nem rendelkezünk több évszázaddal ezelőttről, ezért kutatásokra alapoznak a régizene szakértői, hogy meg tudják határozni, a zeneszerzők pontosan miként képzelték el a művek megszólaltatását.
A Vácon megrendezett Régi Zenei Napok idén is ezt a korhű módon előadott muzsikát ünnepli egy héten át. A Haydneum Magyar Régizenei Központ társszervezésében megvalósuló nyitó- és a zárókoncerten a magyar régizene krémjét üdvözölhetjük olyan híres szólistákkal a nemzetközi színtérről, mint Ella Smith, Elisabeth Scholl, Paulin Bündgen vagy Drew Santini.
https://filharmonia.hu/fesztivalok/regi-zenei-napok/programok
Június 29-én érkezik a Fehérek Templomába az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus, a program pedig Johann Sebastian Bach és Dietrich Buxtehude művei köré épül majd.
A Régi Zenei Napok egyben továbbképzési fórum is, hiszen mesterkurzusokat szerveznek a nyolc országból (pl. India, Törökország, USA) érkező, több mint ötven hallgató számára. Pedagógus-továbbképzés is lesz általános- és középiskolai, illetve zeneiskolai tanároknak. Külön érdekesség, hogy a professzorok ugyanúgy hangversenyt adnak majd, mint a hallgatók, így tehát nemcsak a professzorok tesznek tanúbizonyságot a szakértelmükről, de a hallgatók is kamatoztathatják frissen szerzett tudásukat a mesterkurzusokat záró koncerten.
Szerdán „Régizenei kalandozások”-ra invitálnak a szervezők: a Püspöki Palotában tartott pódiumbeszélgetésen Vashegyi György lesz Kecskés Barbara vendége, akik izgalmas kulisszatitkokat osztanak meg a régizenével kapcsolatban. Július 4-én pedig egy ritkán hallható, viola da gamba együttes ad koncertet két kurzusvezető professzor, Nagy Réka és Vittorio Ghielmi vezetésével.
A szombati zárókoncerten Bart Van Reyn, belga régizenei szaktekintély vezényletével Johann Sebastian Bach h-moll miséjét adja elő a Capella Savaria és a Purcell Kórus. A szerző életművének egyik csúcspontjaként is aposztrofált mű különlegessége, hogy egyes részeit éppen háromszáz esztendővel ezelőtt komponálta.
Részletek itt.