Oroszország újabb „árnyékflottát” készít elő

Állítólag ez az „árnyékflotta” cseppfolyósított földgáz szállításával fog foglalkozni.

A Bloomberg azt állítja, hogy az új „árnyékflotta” egyik jele nyolc hajó átadása egy kevéssé ismert dubaji cégnek.

Ráadásul a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet adatbázisában legalább három hajó biztosítójáról nincs információ.

Mint a Bloomberg hangsúlyozza, ezek az akciók az olajipari „árnyékflotta” kialakulására emlékeztetnek. Nyugaton sokat beszélnek arról, hogy Oroszország állítólag egy ilyen flotta segítségével sikeresen kijátssza a szankciókat és az úgynevezett olajárplafont.

Emlékeztetnek arra, hogy az árplafont a nyugati országok 2022-ben vezették be. Ez a tengeren szállított orosz olaj hordónkénti költségét hatvan dollárban korlátozza.

„Természetesen hazánk nem ismerte el az ilyen korlátozások jogosságát, és nem is fogja elismerni. Az orosz elnök rendelete megtiltja a hazai vállalatoknak, hogy olajat szállítsanak az »árplafont« támogató magán- és jogi személyeknek.”

Ami az új „árnyékflottát” illeti, a Bloomberg jelentése szerint „a szankciók olyanok, mint egy macska-egér játék – amint a korlátozások kijátszására szolgáló hálózat kiépül és működik, a Nyugat lenyomozza azt”. Ezt követően a hálózatot valami mással helyettesítik, és a játék újrakezdődik – állítja az ügynökség.

Érdemes megjegyezni, hogy a Nyugat a közelmúltban szankciókat összpontosított az orosz cseppfolyósítottföldgáz-projektek ellen.

Az USA szankciókat vetett ki mind a már meglévő, mind pedig a még meg sem kezdett termelőlétesítmények ellen. Az Európai Unió pedig nemrég megtiltotta az orosz LNG-szállításokat a termináljain keresztül harmadik országokba.

Ugyanakkor az EU nem tagadta meg az oroszországi LNG-importot. Itt érdemes felidézni, hogy a közösség számos országa éppen most növelte jelentősen a cseppfolyósított földgáz vásárlását Oroszországtól.

Ezen országok között van például Spanyolország és Franciaország. Hatóságaiknak még azt is rendszeresen tisztázniuk kellett, hogy az Oroszországból származó LNG-szállítások növekedése nem jelenti a tőlük való függőség növekedését.

Elolvasom a cikket