Az alábbiakban arról beszélgettünk, hogy a műsor hatására kik milyen táncokat akarnak tőle tanulni, miért érdemes egy férfinak megtanulni táncolni , és hogy mit táncolnak Offenbach zenéjére a társastáncosok.
– Lett-e valamilyen hatása a tévéműsornak a civil táncoktatásra?
– Versenytáncosként azt látom, egyre nagyobb ismertségre és népszerűségre tesz szert az egész táncos műfaj. Korábban a tánc kezdett elkopni, és kezdte nem érdekelni az embereket, de mivel jött ez a műsor, nagyon sokan jelentkeznek táncolni, nem csak a társastánc műfajban, hanem a social dance-et , a néptáncot, a hiphopot is elkezdte fellendíteni az országban. Mi táncosok ennek csak örülünk.
– Az ön táncstúdiójába is sokan jelentkeznek?
– Kifejezetten. Engem, mint magántánctanárt megkeresnek Instagramon, tiktokon, telefonon, emailben. Magánórán, csoportosan is akarnak táncolni tanulni. Most már a latin cardiot is elkezdtük, ami fitnessel egybekötött táncolás.
– Manapság már egy lakodalom előtt is gyakran tánctanárhoz fordul az ifjú pár és a násznép. Mik a legnépszerűbb standard táncok?
– A társastáncban tíz fajta táncot tudunk táncolni: szambát, cha-cha-chát, rumba, pasodoble-t, jive-ot, angolkeringőt, tangót, bécsi keringőt, slow foxot, twistet. Ezekből a táncokból elegendő tapasztalatunk van ahhoz, hogy segíthessünk elkészteni egy lakodalmi koreográfiát. Most is van két olyan párom, akiket az augusztusi lakodalomra fel kell készítenem. Nagyon örülök annak, hogy sokan, ha nem is profi szinten, de valóban meg akarnak tanulni táncolni, nem csak előadni egy-két koreográfiát. Leginkább a bécsi keringő és az angol keringő a favorít, de nagyon népszerű lett az utóbbi időben a cha-cha-cha is.
– Vannak táncfilmek, például van egy régi magyar Cha-cha-cha című film is…
– Igen, de még mindig a Dirty Dancing a legnépszerűbb.
– A nagy emelések?
– Igen, úgy is szoktuk nevezni, hogy Dirty Dancinges emelés. Nagyon sokan szeretnék csinálni, de nagyon kevesen tudják, mennyire nehéz. Nem feltétlenül azon múlik, mekkora a súlykülönbség a férfi és a nő között, hanem van technikája, és azt nehéz megtanulni. De nagyon nagy élményt tudni nyújtani a párnak is, és a közönségnek is, ha valakinek ez sikerül.
– Nem akarok táncolni. Nem tudok táncolni. Én ezeket a mondatokat már nagyon sokszor hallottam, gondolom, ön is.
– Főként férfiaktól. Sőt az a tapasztalatom, hogy amikor a nem esküvői, hanem sima táncórákra bejelentkeznek a hölgyek, eleinte jön velük a partnerük is, de utána a férfiak elmaradnak, és csak a hölgyek tartanak ki.
Nem akarok, nem tudok – ezeket én is sokszor hallom sajnos, de úgy gondolom, hogy ennek a fajta hozzáállásnak a régi iskola, a régi tánctanítási módszer az oka, amely ma már nem állja meg a helyét. Én a Táncművészeti Egyetemen végeztem. Táncművészet és didaktika volt az egyik kedvenc tantárgyam. Különféle új módszereket tanultam arra vonatkozóan, hogyan tanítsunk táncot.
– Találkoztam olyan táncoktatóval, aki inkább lebénította a rábízott gyerekeket, és csak azzal az egy-két lánnyal foglalkozott, akiknek ideális alkatuk volt a baletthez.
– Valóban vannak olyan táncok, amelyek alkathoz, súlyhoz, különféle szigorú szabályokhoz kötöttek, de én sem csak a szépségért táncolok, hanem a tánc élvezetéért is. Nekem nagyon sokat ad flow érzés, hogy azt csinálhatok a tánc közben, amit akarok. Ez nem mindig jelent túl koordinált mozgást.
– Ön szerint hogyan kell táncolnI? Van erre valamilyen általános szabály, vagy inkább van hozzá egy jó mankó?
– „Énekelj úgy, mintha senki nem hallana, és táncolj úgy, mintha senki nem látna”.
– Ezt el is szokta mondani az óráin?
– Az összes tanítványomnak elmondom. Ahogy mi tanítunk, nagyon sokat segít abban, hogy aki táncolni tanul, leküzdje azt, hogy nem meri megmutatni magát, fél attól, hogy ítélik meg, hogy bénának tartják, ahogy mozog.
– Önt is kinevették valamikor a tánc miatt?
– Igen. Még az iskolában. Hogy úristen, ez mennyire lányos, és miért csinálom ezt?
– Azért nem mernek ma táncolni a férfiak, mert ettől a fajta megítéléstől félnek?
– Igen, hogy jaj, hülyét csinálok magamból, ez nagyon feminin, nem tartanak férfiasnak. De én meg azt gondolom, hogy 2024-et írunk, és manapság, ha egy férfi jól tud táncolni, az menő is lehet. Az én személyes tapasztalatom az, hogy a lányok nagyon szeretik, ha meg tudják őket táncoltatni. Hosszú folyamat, mire egy férfi megtanulja, hogyan kell vezetni egy hölgyet. Egy férfi egyszerre csak egy dologra tud koncentrálni: magára. Ha már ő maga el tud táncolni valamit, akkor arra is tud figyelni, hogy a nőt vezetni tudja. Ha ezt a hosszú folyamatot valaki végigjárja, garantálom, hogy női partnerekben nem lesz hiány.
– A DWS-műsorban ön olyan színésznőkkel, műsorvezetőkkel, énekesnőkkel táncol, akik nem profi táncosok. Hogyan tudott ilyen fantasztikus eredményeket elérni velük?
– A műsor koncepciója szerint vagy egyáltalán nincs, vagy nagyon kevés tapasztalatuk van a tánc terén. Az új kihívás ebben az, hogy rövid idő alatt kell őket megtanítani.
– Hogyan lehet ezt felgyorsítani?
– Abban segítjük őket, hogy levetkőzzék a félelmeiket attól, hogy mit gondolnak róluk mások, amikor táncolnak. Sokszor tényleg csak fejben dől el, hogy valaki meg meri-e csinálni. Biztatni, motiválni kell őket, és akkor sok mindenre képesek. Utána a határ már a csillagos ég.
– Miközben tanít egy tánctanár, tanul is valamit?
– Rengeteget. Akkor kezdtem a legtöbbet tanulni a táncról, amikor elkezdtem tanítani. Mindenkinek más aspektusból kell megvilágítani, mi a tánc, hogyan kell táncolni. Ami nekem magától értetődő a ritmikában, a lépésekben, lehet, hogy egy másik embernek nem az. Át kell gondolnom, és az ő nézőpontjából, úgy ahogy ő megérti, kell megmutatnom.
– Egy versenytáncos hány éves koráig versenyezhet?
– Egyre több olyan táncverseny van, ahol senior korcsoportok is versenyeznek. A senior 1 korcsoport 35 évtől kezdődik, és a senior 5 hatvanöt év feletti versenyzőket jelenti.
– Ön hány éves koráig fog táncolni?
– A versenyzést már teljesen abbahagytam, mert elkezdtem a szórakoztatás a show műsorok világában dolgozni, és nekem ez is nagyon tetszik, hogy szórakoztatom az embereket. Nagyon szeretek táncolni, és még megy is, úgy gondolom, sokáig leszek még aktív. Sérülések néha vannak, ez együtt jár ezzel a munkával.
Az utóbbi időben belevetettem magam a koreográfiák készítésébe. A Margitszigeti Szabadtéri Színpadon augusztus 17-én láthatja majd a közönség a Párizsi éjszaka című tánc-showtestet, amelynek a koreográfiáját én készítettem. Offenbach zenéjére fogunk táncolni.
– Lesz kánkán?
– A Kánkán Offenbach legismertebb szerzeménye, amelyet mindenki ismer a nagyszoknyás, lábemelgetős tánccal együtt. De a zeneszerzőnek számtalan más szimfonikus zenéje is van. Az előadás egy párizsi nappalt mutatja be és egy párizsi éjszakát. Nappal öltönyös emberek jönnek, mennek, de este egy szórakozóhelyen folytatódnak az események, ahol mi vagyunk a mulató táncosai. A koreográfiába beletettük a társastáncos tapasztalatainkat is.