Újra bemutatták a rejtélyes brit írónő botrányos színdarabját

Czuppon Réka
2024. július 4. csütörtök. 6:43
Frissítve: 2024. július 4. 6:50

A szerelmes herceg és a kíváncsi férj című színdarabot 1671-ben mutatták be Angliában, de mindössze egyszer láthatta a közönség, mert a hatalmas felháborodás miatt megbukott, olyan témákkal „viccelődött” amelyek akkor tabunak számítottak.

Aphra Behn vígjátéka két férfi történetét szól: Frederikről, aki azt hiszi, hogy minden nőtt meghódíthat, és Antonioról, aki megkéri egy barátját, hogy tegye próbára felesége hűségét.

„Igazi kihívás volt egy olyan színdarabot újraéleszteni, amelyet több mint 350 éven nem játszottak – nyilatkozta Natalie Cox rendező a BBC-nek. – A szerelmes herceget és a kíváncsi férjet túl radikálisnak, túl sokkolónak tekintették a maga idejében. Mert például olyan témával gúnyolódott, mint a férfiasság.”

A színdarab bemutatása mellett az egyetem kiállításon bemutatja az 1640-ben Canterburyben megkeresztelt Aphra Behn kalandos életét, aki az első nő volt a világon, aki írói munkásságáért pénzt kapott, s abból tartotta fenn magát férje halála után.

Behn élete egy megfejthetetlen rejtély. Például senki sem tudja pontosan, hol született és pontosan mikor, csak az bizonyítható, hogy 1640-ben az angliai Canterburyben keresztelték meg.

Élete első felének rejtélye a mai napig zavarba ejti a tudósokat. Feljegyzése szerint amikor 16 éves volt, az apját kijelölték Surinam kormányzójává, és az egész család Dél-Amerikába költözött. Mindazonáltal akár meghalt az apja a tengeri úton, akár nem, valószínűnek tűnik, hogy jó néhány évet eltöltött Surinamban, és az anya és a gyermekei kaptak ott lakhatást és megélhetést, amíg a hollandok el nem foglalták Surinamot 1658-ban.

Hazatérése után ment férjhez Londonban egy Behn nevű németalföldi származású kereskedőhöz, aki úgy tűnt, hogy vagyonos volt. Azután 1665-ben a férje meghalt, és Aphra teljesen nincstelen lett, habár azóta se jött rá senki, hogy a férje miért nem hagyott hátra neki semmit.

A legenda szerint II. Károly angol király titkos ügynöke lett, Németalföldre küldték, ahol holland neve hasznosnak bizonyult. Egy évig Antwerpenben élt az Astrea fedőnév alatt küldve haza hasznos információkat. A brit kormány azonban nem fizette meg a szolgálatait, és kötelezték, hogy térjen vissza Londonba, ahol az adósok börtönében raboskodott.

Patrik Gullen színháztörténész szerint II. Károly reformjáig nők nem dolgozhattak színházban Angliában. Ezután viszont Aphra Behn színdarabjait játszhatták, amelyek határozottan női perspektívából mutatták be a korabeli kivételesen patriarchális társadalmat. Termékeny volt, a korszak második legtöbbet publikált drámaírója lett, több mint tíz színdarabbal.

Aphra Behn magát elsősorban költőnek tartotta, és választékos lírai tehetsége volt; de megélhetését csak színdarabok írásával tudta bizonyítani. A róla készült festmény alapján nem volt egy szépség, ennek ellenére férje halála után nagyon sok szeretője volt.

Az irodalomtörténészek Behn regényeit a brit irodalom kivételes és fontos darabjainak tekintették. Különösen az 1688-ban megjelent Oroonoko: a királyi rabszolgája című könyvét, amely az első rabszolgaság-ellenes regény volt, s színdarabként is nagy sikert aratott.

Behn a brit női írók ősanyjának tartják, aki 48 éves korában halt meg, és a londoni Westminster Abbeyben temették el. Egy már már elfeledett színdarabja, A szerelmes herceg és a kíváncsi férj azonban 353 év után „feltámadt”, telt ház előtt játsszák három este Canterburyben.

Elolvasom a cikket