Teljes a káosz a világban, lehalt a fél internet

Világszerte egyebek mellett vállalatokat, légitársaságokat, pénzügyi szolgáltatókat és médiacsoportokat sújt az IT globális szintű leállása. A probléma fennakadásokat okoz a szolgáltatások széles skálájának elérésében. A kimaradásért egy szoftverfrissítést okolnak, ami gondot okozott a Windowszal. A BBC szerint minden arra utal, hogy a Crowdstrikeglobális kiberbiztonsági cégnél jelentkező probléma áll a háttérben.

Némileg ironikus, hogy a Crowdstrike egy kiberbiztonsági termék, amit arra terveztek, hogy megvédje a számítógépes hálózatokat a kimaradásoktól – írja a brit hírügynökség. Ebben az esetben viszont úgy tűnik, hogy éppen ez a szoftver okozta a problémát.

Európa és Ausztrália repülőterei figyelmeztették az utasokat, hogy késések lehetnek, de ilyen gondok vannak Alaszkában, Indiában és Japánban is.

A sydney-i repülőtér közlése szerinte a globális leállás érintette őket is. Azt mondták az utasoknak, hogy késésekre számítsanak, bár a járatok a terveknek megfelelően indulnak és érkeznek – írja a Financial Times.

Több ezer kilométerre onnan, a berlini repülőtéren az utasoknak szintén késésekkel kell számolniuk.

Az Aena, Spanyolország fő repülőtereinek üzemeltetője azt közölte, „a műveleteket manuális rendszerekkel végzik” az informatikai rendszerben bekövetkezett „incidens” miatt.

Zavarok lépnek fel az Aena rendszereiben és a spanyol repülőterek hálózatában, ami késéseket okozhat. Azon dolgozunk, hogy ezt a lehető leghamarabb megoldjuk

– áll a közleményben.

A Ryanair péntek reggel egy „harmadik fél IT-problémáját okolta, amely kívül esik a a légitársaság hatáskörén és a hálózaton működő összes légitársaságot érinti.

A London Stock Exchange Groupnak (LSEG), a pénzügyi piaci adatok és infrastruktúra globális szolgáltatójának bejelentése szerint vizsgálják a hírközlésekkel kapcsolatos problémát. A hírszolgálatnál „harmadik féltől származó globális technikai probléma lépett fel, amely megakadályozta a hírek közzétételét” – áll a cég honlapján olvasható közleményben. Az LSEG szerint más rendszerek, beleértve a központot is, normálisan működtek.

Az Egyesült Királyságban a pék- és kávézóláncok is problémákrólszámoltak be. Az emberek nem tudtak fizetni. Angliában néhány háziorvosi rendelőben gondok vannak az időpontfoglalással.

A Microsoft pénteken közölte, hogy az Azure felhőalapú számítástechnikai ügyfelei „több Azure-szolgáltatással is problémákat tapasztalhatnak az Egyesült Államok középső régiójában”. Mint írják, vizsgálják az okokat.

A Financial Times cikke szerint a probléma oka nem kibertámadás, hanem technikai gond.

Elolvasom a cikket