Bár nyár van, uborkaszezon még sincs. Megpróbálták lelőni Trumpot, az Európai Parlament háborúpárti elnököt választott a bizottság élére, ellentétben a népakarat békepártiságával, tele van a sajtó az EP-képviselővé avanzsált Magyar Péter erőszakoskodó, ügyészségen végződő nőtörténeteivel.
Ezek közé a világpolitikát is érintő ügyek közé csöppent bele egy szakszervezeti vezető gonosz, rosszindulatú megnyilvánulása Ókovács Szilveszternek, az Operaház főigazgatójának BMW-használatáról.
Azért gonosz, azért különösen rosszindulatú, mert a Magyar Narancsban egy cikk megjelenését kezdeményezte Bárány Balázs, az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezetének elnöke, akit már évekkel ezelőtt, ugyanebben a témában „helyretett” a BMW vezetése. A szakszervezet hivatásos feljelentő vezetője két éve arra kérte a BMW elnökét, rendelje el az Operával tíz évre kötött szponzorálási szerződés – amelynek keretében a vállalat gépkocsikat bocsát a dalszínház rendelkezésére – felülvizsgálatát, hogy kizárólag az arra érdemes operaházi művészek számára kínálja fel a gépkocsik használatát. A BMW válaszában már akkor is azt közölte, hogy az autók használatára megfelelő operaházi munkatársak kiválasztását az Operaház vezetőire bízták.
Neki persze az az elsődleges célja, hogy nagyokat rúgjon Ókovács Szilveszterbe, azt sugallva, hogy a számára mint állami vezetőnek biztosított gépkocsiból átült a ragyogó BMW-be, és azt használja szolgálati kocsiként. Bárány természetesen tisztában van vele, hogy az Opera számára ez azért eredményes együttműködés, mert így anélkül kap prémium járműveket, hogy állami kocsikra kellene költeni. A BMW pedig azért forgatja náluk legújabb modelljeit, hogy az Operaház mellett látottak közül hátha megtetszik valamelyik a látogatóknak. Ezért kell ezeket az Operaház két oldalán lévő, úgynevezett királyi felhajtón parkoltatni. Itt reklámértékén túl parkolási díjat sem kell a tárolásért fizetni, mert a terület az Operaház tulajdona.
Azt mondja Bárány a cikkben, hogy a bántóan fennhéjázó hivalkodás méltán vált ki disszonáns felháborodást a társulat megrövidített művészeinek körében.
Ókovács Szilveszter szavaiból kitűnik, hogy egyáltalán „nincs ez ügyben feszültség”. Mint a főigazgató írta, a cikknek egyetlen betűje sem igaz. A szerződés hasznot hajt, nem pedig kárt okoz.
„A szakszervezeti vezető bosszús. Törvényes sztrájkot már nem képes szervezni, ezért személyemben támad: ugyanazt a demagóg kártyát húzza elő, mint két éve már, amikor a BMW vezetése Münchenből leállította.”
„Fáj neki, de az Operát már 10 éve támogatja a BMW. Maradjon is így: mi büszkék vagyunk nagyszerű mobilitáspartnerünkre, a vasúti mérnök pedig, miután azt is elmagyarázta nekem, mi fán terem a művészet, kitalálhatja a következő dicsőséges akciót. Javaslom irodám urizáló megszellőztetését (ablaktalan, 12 m²-es lyuk), sofőröm faggatását (nincs), drága passzióim detektálását (mancala és gombfoci), nagy értékű ruhatáram feltérképezését (nincs), luxus órám kiszerkesztését (Apple), esetleg háztartási hulladékunk átnézését (Aldiban vásárolunk).”
Az a Bárány Balázs akarja urizálással lejáratni Ókovácsot, aki saját repülőgéppel rendelkezik, s ahogy a HírTV utánajárt, mint a Vasutas Dolgozók Szabad Szakszervezetének alelnöke társaival kijárta a kormánynál, hogy a vasúti vezetők béréhez tagolják be a szakszervezeti vezetők bérét is, ami 2008-ban ötmillió forint volt. Ókovács felesége a Mandineren egészítette ki a jóindulatúnak nem nevezhető Bárány információit. „Két autónk van, egy Citroën Picasso (14 éves, nagyon szeretem) és egy két éve vásárolt másik Citroën családi autó, amibe a négy gyerekünk mellé még egy nagymama is be tud ülni, ha elmegyünk kirándulni. Luxusutazásokra sem járunk, jobb szeretünk a Bakonyban nyaralni, és ruhákat sem márkás helyeken vásárolunk – a gyerekeink szerint kissé lepattantak is vagyunk. Sebaj. De álmatlan éjszakáink sincsenek.”
Persze, ha Ókovács Gyurcsány kinevezettje lenne, akkor minden rendben volna. Orbán alatt azonban neki bűnnek számít, ha ragyogóan megy az Opera, sorakoznak a teltházas előadások, egymást követik az óriási sikerek.
Ókovácson keresztül ugyanis a kormány és Orbán ellen hergel ez a saját repcsivel szárnyaló szakszervezeti lobbista. Hogy mennyire sikeresen, azt mutatja, hogy Ókovács 2011 óta az Operaház kormánybiztosa, majd folyamatosan főigazgatója.
És még egy nyamvadt repülőgépe sincs. Képes szerényen élni a családjával.
A szerző újságíró