Reuters: a szankciók ellenére a nyugati társaságok biztosítják az orosz olajtankereket

Öt biztosító, köztük az American Club, a luxemburgi székhelyű West of England és a norvég Gard a jelentések szerint 2024-ben 10, Oroszországból Ázsiába olajat szállító tartályhajónak nyújtott szolgáltatást. A jelentések szerint az Oroszországból származó nyersolajra szerződött további biztosítók között van az új-zélandi Maritime Mutual és a London P&I Club. A társaságok a hajókat olajszennyezés, sérülés és életveszteség ellen biztosítják.

A hírügynökség által megszerzett adatok szerint az American Club és a West of England két olajszállító tartályhajóra, a Gioiosa és az Orion I.-re szerződött. Mindkét hajó állítólag az orosz állami Rosznyeftől származó olajjal indult el a Balti-tengeren, és Kínába hajózott.

Az American Club közölte a hírügynökséggel, hogy egy panamai lobogó alatt közlekedő hajó szerepel a fedezeti listáján, míg a West és a Gard nem kívánt konkrét tankerekkel kapcsolatban nyilatkozni. A Maritime Mutual és a London P&I nem válaszolt a Reuters megkeresésére, hogy kommentálja a kérdést.

A nyugati kormányok az orosz tengeri olajra vonatkozó embargóval együtt vezették be az árplafont, hogy ezzel próbálják sújtani az ország gazdaságát, ugyanakkor az orosz nyersolaj áramlását a világpiacokra megakadályozzák. A szankciókat 2022 decemberében vezették be, majd 2023 februárjában az orosz kőolajtermékek exportjára vonatkozó hasonló korlátozások követték.

A szabályok értelmében a nyugati cégeknek tilos biztosítást és egyéb szolgáltatásokat nyújtaniuk az orosz nyersolajszállítmányokhoz, kivéve, ha a rakományt hordónként 60 dollárért vagy az alatt vásárolják meg, ami jelentősen a jelenlegi piaci ár alatt van.

A Reuters megjegyezte, hogy a felső határ bevezetése óta nem közölték az orosz kőolajszállítmányokra kötött nyugati biztosítások volumenét. Azok, akik leállították az orosz nyersolajat szállító tartályhajókkal kötött üzleteket, azt mondták az ügynökségnek, hogy azért tették ezt, mert nincs bizonyosság az adott hajó által szállított olaj áráról.

Az LSEG által idézett adatok szerint az orosz cégek idén eddig átlagosan hordónként 69,4 dollárért adták el a balti kikötőkben az Urali nyersolajat, ami a G7-ek árkorlátja felett van. Moszkva megtiltotta az orosz vállalatoknak a felső határ betartását.

Elolvasom a cikket