Többszáz milliós bírsággal vezekelnek a légitársaságok

Növekvő számú panasz és bejelentés érkezett a GVH-hoz a légitársaságok gyakorlatait illetően. A GVH vizsgálói panaszeljárások keretében jelenleg is több légitársaság kereskedelmi gyakorlatait vizsgálják. Ezekben a Ryanair mellett a Wizz Air is érintett.

A Gazdasági Versenyhivatal az elmúlt években kiemelt figyelemmel kísérte a légi közlekedés hazai piacát, azon belül a Wizz Air működését is. Az egyik ügyben bírságot szabott ki a Wizz Airre, egy másikban a hazai gyökerű fapados légitársaság önként vállalta, hogy anyagilag kompenzálja utasait. Közben a Ryanairrel szembeni precedens perét elvesztő Fővárosi Kormányhivatalnak is elege lett a járatkésésekből.

Az elmúlt két évben a Wizz Air Hungary Zrt.-re (Wizz Air) egyszer szabott ki bírságot a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa, az 2024. augusztus 3-án nyilvánosságra hozott döntésében. A Fővárosi Kormányhivatalnak is elege lett a járatkésésekből.

Az eljárás során a nemzeti versenyhatóság feltárta, hogy a légitársaság 2018 novembere és 2024 májusa között elhallgatta – illetve nem időben kommunikálta –, hogy a fogyasztóknak az alapszolgáltatás választása esetén is lehetőségük van egyes további szolgáltatások (Wizz Priority, feladott poggyász szolgáltatás) külön-külön történő megvásárlására.

A cég így gyakorlatilag a drágább, ezeket a szolgáltatásokat alapból tartalmazó csomagok irányába terelte a fogyasztókat. A GVH feltárta emellett, hogy a légitársaság 2019 decemberétől olyan kereskedelmi gyakorlatot folytatott az automatikus utasfelvételi szolgáltatás tartalmával és korlátaival kapcsolatban, amely sértette a szakmai gondosság követelményét.

Ezeket a gyakorlatokat mérlegelve, a Versenytanács a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tilalmának megsértése miatt – összesen 307 millió 824 ezer forint bírságot szabott ki a légitársaságra.

A Gazdasági Versenyhivatal egyébként az elmúlt években kiemelt figyelemmel kísérte a légi közlekedés hazai piacát. Ennek során 2022 októberében átfogó gyorselemzés (sweep) keretében vizsgálta a Magyarországon elérhető légitársaságok honlapjait, illetve a hazánkban népszerű jegyár-összehasonlító weboldalakat. Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke a légi közlekedésben tapasztalható folyamatos fennakadások miatt, az utasok védelme érdekében figyelemfelhívást küldött több, Magyarországon működő diszkont-légitársaság, köztük a Wizz Air és a Ryanair vezetőjének is. Az elmúlt 10 évben mindkét vállalkozás több versenyhatósági eljárásban volt érintett.

Eközben növekvő számú panasz és bejelentés érkezett a GVH-hoz a légitársaságok gyakorlatait illetően. A GVH vizsgálói panaszeljárások keretében jelenleg is több légitársaság kereskedelmi gyakorlatait vizsgálják. Ezekben a Ryanair mellett a Wizz Air is érintett.

A 2010. utáni korszakból kiemelhető még a 2019. július 31-i határozata, amely ugyan nem szabott ki bírságot a Wizz Airre, ám elfogadta a légitársaság kötelezettségvállalását, hogy 250 millió forint kompenzációt fizet a 2010 óta Wizz Flex szolgáltatást igénybe vevő fogyasztóknak.

A Ryanair és szókimondó vezérigazgatója, Michael O’Leary régóta bögyében van a kormánynak, bár ez az érzés alighanem kölcsönös. Amíg viszont a Ryanair nem büntetheti a kormányt, legfeljebb a magyar utasokkal szúrhat ki számos módon, addig a légitársaságnak a sokszor mutatott nemtörődöm magatartásáért sok százmillió forintos bírságokkal kell vezekelnie.

Elolvasom a cikket