Hétvégén folytatódik az Ikarus MiniFeszt az Északi Járműjavítóban

MH/ MTI
2024. augusztus 23. péntek. 18:45

A harminc darab kiállított Ikarus autóbusz jó része a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum saját gyűjteményébe tartozik, emellett magángyűjtők, a BKV Zrt. és a Volánbusz Zrt. féltve őrzött műtárgyai is bemutatkoznak az eseményen – tájékoztatta a múzeum az MTI-t pénteken.

Megtekinthetik a látogatók a múzeum Ikarus 556-os autóbuszát, amely a világon az egyetlen fennmaradt példány, valamint a BKV Zrt. jóvoltából az Ikarus 280.00 is látható, amelynek kialakítása – harmonikaajtója, ablakelosztása, Prága váltója – kuriózumnak számít – közölték.

Látható a fesztiválon a Volán Zrt. tulajdonában lévő 200 000. legyártott Ikarus autóbusz, szintén az Ikarus 280-as típusból. Magángyűjtőktől érkezett az eseményre az egyetlen meglévő Mávag Tr5, amelyet az Ikarus gyártás elődjeként tartanak számon, valamint egy jobbkormányos Ikarus 481-es típusú autóbusz, amely sokáig Angliában, a Heathrow reptéren szolgált.

A rendezvény ideje alatt a látogatók utazhatnak is egyes nosztalgiajáratokon, kipróbálhatják a Múzeum Ikarus 311-es és az Ikarus 66-os „Faros” autóbuszát, valamint az egyedi átalakítású Ikarus 260-as Cabriot, amely a rendezvényen mutatkozik be először a nagyközönségnek.

A közlekedési múzeum rég nem látott kisebb műtárgyai is láthatók a kiállításon, többek között számos 1:20-as és 1:25-ös méretarányú autóbuszmodell. Az Északi Járműjavító Dízelcsarnokában kialakított Északi Moziban a közlekedési múzeum új, az idén 70 éves Pannónia motorról szóló, Fekete piros csíkokkal című dokumentumfilmjét, valamint A közlekedő ember című sorozatból, az Ikarus meghatározó személyeiről szóló epizódokat láthatja a közönség.

A szombati kerekasztal-beszélgetésen László Anna gépészmérnök, az Ikarus 286-os tervezője; Szedlmajer László, a BKV vezérigazgató-helyettese; Adamis Gábor, az Ikarus egykori vezérigazgató-helyettese; Simon Pál, az Ikarus egykori munkatársa, a régi buszok megmentője és Lovász György, az Ikarus-gyár történetét feldolgozó Gördülő legendák című könyv társszerzője elevenítik fel a legendás gyár történetét.

Emellett lesznek tematikus tárlatvezetések és a Múzeum Műhelyben a kisebbek múzeumpedagógusok közreműködésével foglalkozáson vehetnek részt.

Vasárnap a BKK jóvoltábólaz N36-os jelzésű 1233-as Bengáli nosztalgiavillamos közlekedik a Keleti pályaudvar és a kőbányai Északi Járműjavító között. Az N36-os menetrendje a BKK BudapestGO alkalmazásában elérhető.

Az Ikarus-gyár története 1895-ig nyúlik vissza, az évek alatt családi vállalkozásból nemzetközi szinten elismert vállalattá nőtte ki magát. A gyár többszöri újratervezéssel és a gyártás újrakezdésével kiállta a történelem viharait, jelentős szerepet játszott a II. világháborút követő hazai közúti közlekedés talpra állításában és fénykorában évi 13 ezer darab autóbuszt gyártott – áll a közleményben.

Elolvasom a cikket