Merkely Béla úgy fogalmazott: az egyetem megújított oktatási reformja magasabb fokozatba kapcsolt, abba beépítették az eddigi tapasztalatokat a még gyakorlatorientáltabb, még hasznosabb tudás nyújtásáért.
Hozzátette: az egyetem célja, hogy jól felkészült, empatikus orvosok, gyógyszerészek, egészségügyi szakemberek és konduktorok váljanak a hallgatókból.
Mint mondta, az elődeik által megkezdett szellemben haladnak tovább, és büszke arra, hogy immár olyan távlatokat célozhatnak meg, amit korábban egyetlen magyar egyetem sem. Az intézmény bejutott a „világelitbe”; a SE a Times Higher Education felsőoktatási rangsorában a világ 300 legjobb egyeteme közé tartozik, a szív- és érgyógyászatban pedig már a világ 31. legjobbja a US News friss elemzése szerint – ismertette.
„A cél pedig nem lehet kevesebb, mint összegyetemi szinten is bekerülni az első százba” – hangoztatta a rektor.
Merkely Béla szerint ezeket az eredményeket a hagyományok tiszteletével, erős elméleti alapokon nyugvó gyakorlati oktatással, nemzetköziességgel, transzlációs szemlélettel érték el.
Azt mondta, az egyetemen folyó munkát az oktatás, a kutatás-innováció, valamint a gyógyítás hármas egysége jellemzi, amelyek egymásra épülnek, kiegészítik és erősítik egymást. Ennek köszönhető, hogy nemzetközi kapcsolataik egyre bővülnek, és immár olyan világhírű intézményekkel van partneri kapcsolatuk, mint például a Harvard, a Heidelbergi és Szingapúri Nemzeti Egyetem vagy a svéd Karolinska – emelte ki.
Az elsőéves hallgatókhoz szólva azt mondta, „önök nem pusztán egy egyetemre nyertek felvételt, nemcsak egy szakmát választottak, hanem jogot szereztek arra, hogy a világ legszebb és egyik legnehezebb, de egész életre szóló hivatását tanulják és műveljék”. A szükséges tudást pedig a Semmelweis Egyetemen, Magyarország és a régió legkiválóbb egyetemén sajátíthatják el, amely orvos- és egészségtudományi szakegyetemként a világon is egyedülállónak számít – hangoztatta.
A rektor kitért arra, hogy az újonnan felvett hallgatók már az új típusú felvételi rendszerben bizonyíthattak. Ennek keretében az alaptudáson túl a nyelvtanulás, a sport, illetve a művészetek és egyéb tanulmányok terén elért többletteljesítményt is értékelték. A személyes meghallgatáson a hallgatók rátermettségére, motivációira, empátiájára voltak kíváncsiak, olyan dolgokra, amiket a felvételi pontok nem feltétlenül mutatnak meg – tette hozzá.
Merkely Béla ismertetése szerint az idei tanévben mintegy 3900 gólya és 300 PhD hallgató kezdi meg tanulmányait az SE-n a világ 119 országából. Magyar nyelvű képzésben az egyetem hat karán összesen 2700 hallgató kezdheti meg tanulmányait, az angol és német nyelvi programban a múlt évihez képest 1200-ra emelkedett a más nemzetbeli hallgatók száma.
Orbán Gábor, a Nemzeti Egészségügyi és Orvosképzésért Alapítvány kuratóriumi elnöke köszöntőjében azt mondta, a hallgatók egy olyan intézmény falai között kezdik meg a tanulmányaikat, amely amellett, hogy a régió vezető egészségtudományi egyeteme, benne van a világ legjobb háromszáz felsőoktatási intézményében és a világ „legnemzetközibb” egyetemei közé tartozik.
Mint mondta, az egyetem vezetésének és a fenntartói feladatokat ellátó alapítvány feladata és célja egy olyan környezet megteremtése az oktatóknak, kutatóknak és a hallgatóknak, hogy az itt kapott kivételes teljesítményt ne csak megtartani tudják, hanem tovább is erősítsék. Ez a teljesítmény azonban semmit sem ér, ha a legfőbb értéket, az embert, a beteget nem megfelelő módon kezelik – hangoztatta Orbán Gábor.