Migránsbuszoztatás: egy kanyar Brüsszelbe és vissza 400 ezer forint

Rétvári Bence, a belügyminisztérium parlamenti államtitkárának nyilatkozata egyértelmű válasz arra, hogy az EU-bíróság még a nyáron kétszázmillió eurós bírság megfizetésére kötelezte Magyarországot az uniós bevándorlási politika megsértése miatt. A tetejében további napi egymillió eurót szed be, amíg Magyarország nem tesz eleget az ítéletnek.

A migránsbuszok kilátásba helyezése nem maradt visszhang nélkül. Brüsszel polgármestere, Philippe Close tiltakozott a tervezett lépés ellen, és a belga miniszterelnökhöz fordult. „Az EU soros elnökségét betöltő magyar kormány nem riad vissza a provokációtól. Felhívom Alexander De Croo figyelmét arra, hogy blokkolja ezeket a buszokat a belga határon. Meddig tűrjük még a provokációkat egy általunk támogatott ország részéről?„” – fogalmazott a polgármester.

A magyar kormány azonnal reagált Philippe Close nyilatkozatára. Merthogy a kontót a magyar költségvetés állná, ezt Rétvári Bence egyértelművé tette. A kérdés megválaszolásához először is meg kellene becsülni, hány bevándorló utaztatása történhet meg. A 2015-ös év óta, amikor felállt a fizikai határzár, egymillió illegális határátlépési kísérletet akadályoztak meg a magyar rendőrök. Két éve, 2022-ben naponta átlagosan 740-en, egy év alatt pedig összesen több mint 270 ezren próbáltak átjutni. A 2023-as esztendőben jelentősen emelkedett az illegális határátlépések száma, csaknem elérte a 380 ezret, amely 2016 óta a legmagasabb szám.

Idén viszont fordulat állt be. A Frontex 2024 első félévében 10 642 határsértést vett nyilvántartásba a magyar–szerb határon, vagyis a fő csapásvonal jelenleg az északi helyett a nyugati határ. Azonban a korábbi évek tapasztalatai is azt mutatják, hogy a migrációs útvonalak dinamikusan változnak, ezért megalapozottan várható, hogy a közeljövőben ismét felértékelődik a magyar–szerb határ a migránsok körében.

Mindenesetre az elmúlt évek átlagát véve alapul évente százezer egyedi illegális határátlépés valószínűsíthető. Ahogy az is, hogy a migránsbuszokat a Volán biztosítaná, mint állami cég. Ha abból indulunk ki, hogy egy csuklós járaton ötven-hatvan ülőhely van – álló utasokat aligha lehetne szállítani nemzetközi forgalomban –, akkor azt kapjuk, hogy évente nagyjából 1500 buszt kellene indítani Röszkéről Brüsszelbe, ha a magyar kormány valóban az összes illegális migránst át akarja szállítani.

A Röszke–Brüsszel-távolság oda-vissza 3000 kilométer. Ha száz kilométere vetítve húszliteres fogyasztással számolunk, akkor egy kanyar egy busszal nagyjából 300 ezer forintba kerülhet. Mindezt megfejelik az autópályadíjak, illetve a buszsofőr napi díja és elszállásolásának költsége. Ha ezeket is belekalkuláljuk, egy migránsbusz alsó hangon 400 ezer forintot emészthet fel.

Ebből kellene tehát – mondjuk – 1500-at kiállítani évente, amely összesen 600 millió forint körüli összeget jelentene. Hangsúlyozzuk, hogy ez egy durva, elnagyolt számítás, de kiindulási pontként körülbelül helytálló.

Elolvasom a cikket