A kohéziós politika jövőjéről is szó volt a konferencián

MH/MTI
2024. október 3. csütörtök. 23:22

Latorcai János, az Országgyűlés alelnöke megnyitójában ismertette, hogy a parlamentközi konferencián három fő témáról tanácskoznak: az elektromos autózás térnyerésének versenyképességi előnyeiről az EU-ban, a gazdasági kormányzási keret reformjáról, valamint a kohéziós politika jövőjéről. E témák egymással szorosan összefüggnek, és döntő hatással vannak az európai versenyképességre, amely közös jövőnk záloga – mondta, hozzátéve: a magyar elnökség kiemelt prioritása az Új Európai Versenyképességi Megállapodás elfogadása.

Európa versenyképessége hosszabb ideje hanyatlik, a világjárvány, az orosz–ukrán konfliktus gazdasági következményei felgyorsították ezt a folyamatot – mondta. Számos szektorban ugyanakkor lehetőség van arra, hogy újra a világ élvonalába kerüljön az EU, ide sorolta az európai autóipart. Az autóipar forgalma az EU GDP-jének hét százalékát adja, az iparág 13 millió munkahelyet biztosít – mutatott rá Latorcai János.

Az ülést levezető Cseresnyés Péter (Fidesz) országgyűlési képviselő kiemelte: a tanácskozás témájának megválasztásában olyan területre esett a választásuk, amely a nehézségek ellenére is vezető szerepet játszik az európai versenyképességben. Az autóipari fejlődés fenntartása érdekében az elnökség segíteni kívánja az elektromosjármű-gyártás piacát, figyelembe véve a klímacélokat, valamint a gyártás hatását a gazdasági növekedésre és az elektromos autók belső piacának bővülésére.

Emlékeztetett: az európai zöld megállapodás célja, hogy Európa legyen az első klímasemleges kontinens a világon 2050-re, ennek eléréséhez számos teendő van. A közös cselekvés egyik fontos területe a közlekedés lehet, amely az üvegházhatású gázok kibocsátásának több mint ötödéért felel, ennek 95 százaléka a közúti közlekedésben keletkezik – mondta, kiemelve: az elektromos átállás kulcsfontosságú a közlekedés zöldítéséhez.

Lóga Máté, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságstratégiáért, iparért, pénzügyi forrásokért és makrogazdasági elemzésért felelős államtitkára elmondta: a fenntarthatóság a globális gazdasági vetélkedés megkülönböztetett területe, a kitűzött célok szerint Európában el kell érni a klímasemlegességet 2050-re. A zöldátmenet felgyorsítását elengedhetetlennek nevezte.

Kifejtette, hogy a pandémia, az orosz–ukrán háború és az energiaválság felerősítette Európa hosszabb ideje húzódó versenyképességi problémáit. A zöld fordulat és a versenyképesség együttes felgyorsítása jelentős kihívás – emelte ki. A közlekedés dekarbonizációja elengedhetetlen a célok eléréséhez, 2035-től az EU országaiban kizárólag zéró emissziós új személygépkocsikat és kisteherautókat lehet majd forgalomba hozni. Az elektromos meghajtású járművek piaci részarányának sokéves növekedése lassult, a döntéshozók és az autógyártók katalizálhatják a szegmens további növekedését – mondta.

Magyarországnak hangsúlyos célja, hogy hídszerepet betöltve teret adjon a nyugati és keleti járműipari tudás fúziójának – jelezte az államtitkár.

Kitért arra, hogy a zöld átmenetben Ázsia élen jár, az ottani piaci szereplők a teljes értékláncot képesek lefedni, 2023-ban tíz új elektromos járműből hat Kínában talált gazdára.

Lóga Máté szerint az elektromos járművek piaci részarányának növeléséhez további erőfeszítéseket kell tenni. Elengedhetetlen a töltőhálózat európai fejlesztése, emellett problémát jelent a töltők koncentrálódása: az EU-n belül a nyilvános töltők 60 százaléka három országban található.

Úgy vélte, hogy célzott támogatásokon keresztül kell serkenteni az európai elektromosautó-gyártást, adókedvezményeket és vásárlási támogatásokat kell nyújtani. Az elektromos járműgyártás számos munkahelyet teremt, ezzel együtt a kis- és középvállalkozások (kkv) versenyképességét is előmozdítja az elektromobilitási értékláncban való részvétel – mondta.

Kaderják Péter, a Magyar Akkumulátor Szövetség ügyvezetője arról beszélt, hogy az elektromos autózás elterjedéséhez nélkülözhetetlen a közlekedési mód népszerűsítése az EU-n belül, hogy „ne a gazdagok kiváltsága legyen az elektromos autó, hanem széles tömegekhez eljusson”. Ennek érdekében lehetőséget kell biztosítani az elektromos autók kipróbálására, példaként említette, hogy támogatást nyújtanának az autósiskoláknak, hogy elektromos autó vezetési lehetőséget biztosítsanak.

Hozzászólásaikban a nemzetközi parlamenti képviselők arra hívták fel a figyelmet, hogy az elektromobilitás felgyorsítása zöldebb, biztonságosabb, versenyképesebb jövőt eredményez.

Elolvasom a cikket